\u0130KL\u0130M DE\u011e\u0130\u015e\u0130N\u0130N D\u00dcNYA EKONOM\u0130S\u0130NE MAL\u0130YET\u0130, 2. D\u00dcNYA SAVA\u015eI VE 1924 BUNALIMININ TOPLAMINDAN DAHA Y\u00dcKSEK OLACAK\n\u0130klim de\u011fi\u015fikli\u011fi konusuna bak\u0131ld\u0131\u011f\u0131nda, yery\u00fcz\u00fcn\u00fcn ortalama s\u0131cakl\u0131\u011f\u0131n\u0131n de\u011fi\u015fiminin \u00e7ok \u00f6neli oldu\u011funu da s\u00f6yleyen Prof. Kele\u015f, \u201cD\u00fcnyan\u0131n ortalama \u0131s\u0131s\u0131 10 bin y\u0131l boyunca 14 santigrat derece kald\u0131\u011f\u0131 halde, son 30-40 y\u0131ldan bu yana bu durum h\u0131zla de\u011fi\u015fti. Bu de\u011fi\u015fiklik \u00fczerinde de do\u011fal nitelikte olmayan ve \u00e7ok daha fazla etkili olan depremler, insanlar\u0131n ya\u015fama ve t\u00fcketim etikliklerinden, yanl\u0131\u015f ya\u015fam bi\u00e7imlerinden kaynaklan\u0131yor. 1906 ve 2005 y\u0131l\u0131 aras\u0131n\u0131 kapsayan 100 y\u0131ll\u0131k d\u00f6nem i\u00e7erisinde \u0131s\u0131nmadaki art\u0131\u015f 0,74 santigrat derece oldu\u011fu halde, son y\u0131llardaki \u0131s\u0131nman\u0131n son 100 y\u0131ll\u0131k \u0131s\u0131nman\u0131n iki kat\u0131ndan daha b\u00fcy\u00fck oldu\u011fu hesaplanm\u0131\u015f. Sera gazlar\u0131 yery\u00fcz\u00fcne gelen uzun dalga radyasyonu al\u0131koymakta oldu\u011fundan yery\u00fcz\u00fcn\u00fcn artan oranda \u0131s\u0131nmas\u0131na katk\u0131da bulunmaktad\u0131r. \u0130ngiliz \u0130ktisat\u00e7\u0131 John Richard Nicholas Stone bu olay\u0131n d\u00fcnyan\u0131n bug\u00fcne kadar kar\u015f\u0131la\u015ft\u0131\u011f\u0131 en ciddi bunal\u0131m oldu\u011fu g\u00f6r\u00fc\u015f\u00fcn\u00fc savunuyor. Ona g\u00f6re, bu de\u011fi\u015fimin d\u00fcnya ekonomisine maliyeti, 2. D\u00fcnya Sava\u015f\u0131 ve 1924 bunal\u0131m\u0131n\u0131n toplam\u0131ndan daha y\u00fcksek olacak. Bu nedenle de insano\u011flu bundan b\u00f6yle akl\u0131n\u0131 diren\u00e7lilik gibi kal\u0131c\u0131 \u00e7\u00f6z\u00fcmler \u00fczerine odakla\u015ft\u0131r\u0131rsa daha iyi eder. Milyarlarca Avro tutar\u0131ndaki maliyete ek olarak, 200 milyondan \u00e7ok say\u0131da insan \u00e7evresel nedenlerle yerinden yurdundan g\u00f6\u00e7 etmek zorunda kal\u0131yor ve yery\u00fcz\u00fcndeki hayvan t\u00fcrlerinin %40\u2019\u0131ndan \u00e7o\u011funun yok olup gidece\u011fi olas\u0131l\u0131\u011f\u0131 da tahminler aras\u0131nda. Kimsenin g\u00f6rmezden gelemeyece\u011fi bir ger\u00e7ek de \u015fu: Ge\u00e7mi\u015f y\u0131llardakinden farkl\u0131 olarak g\u00fcn\u00fcm\u00fczde mevsimler neredeyse i\u00e7 i\u00e7e girdiler, k\u0131\u015flar\u0131 yazlardan ilkbahar\u0131 ve sonbahar\u0131 birbirlerinden ay\u0131r etmek neredeyse olanaks\u0131z duruma gelmi\u015ftir. Bir yazar\u0131m\u0131z\u0131 \u00e7ok hakl\u0131 olarak \u015f\u00f6yle diyor: B\u00fcy\u00fck kompozit\u00f6r Antonio Vivaldi bug\u00fcn ya\u015fasayd\u0131 \u20184 Mevsim\u2019 ad\u0131n\u0131 ta\u015f\u0131yan \u015faheserini yeniden yaratmakta b\u00fcy\u00fck g\u00fc\u00e7l\u00fcklerle kar\u015f\u0131 kar\u015f\u0131ya kal\u0131rd\u0131, \u00e7\u00fcnk\u00fc mevsimler yok art\u0131k.\u201d diyerek konu\u015fmas\u0131na devam etti.\n\nBAKANLI\u011eIN ADINI DE\u011e\u0130\u015eT\u0130RMEKLE \u00c7EVRE KONUSUNDA ADIM ATMI\u015e OLMUYORSUNUZ\n\n\u0130klim de\u011fi\u015fikli\u011finin ard\u0131nda yatan ba\u015fl\u0131ca nedenin atmosferin \u0131s\u0131nmas\u0131na yol a\u00e7an t\u00fcrl\u00fc gazlar\u0131n sal\u0131n\u0131m\u0131ndaki art\u0131\u015flar oldu\u011funu dile getiren Prof. Dr. Kele\u015f, \u201cBaz\u0131 gazlar\u0131n belli \u00f6l\u00e7\u00fclerin \u00fcst\u00fcnde atmosfere sal\u0131nmas\u0131n\u0131n yaratt\u0131\u011f\u0131 ek \u0131s\u0131nmaya, sera etkisi deniyor. Bu \u0131s\u0131nmay\u0131 sa\u011flayan gazlar, insan etkinlikleri, sanayi tesislerinin \u00e7al\u0131\u015fmalar\u0131 ve fosil yak\u0131tlar\u0131n kullan\u0131lmas\u0131 sonucunda atmosfere p\u00fcsk\u00fcrt\u00fcl\u00fcyor. Karbondioksit, metan gazlar\u0131, kloroform karbonlar, kloroflorokarbonlar k\u00fcresel \u0131s\u0131nman\u0131n ba\u015fl\u0131ca nedenlerini olu\u015fturuyor. \u0130klim De\u011fi\u015fikli\u011fi \u00c7er\u00e7eve S\u00f6zle\u015fmesi, Rio De Janeiro\u2019da kabul edildi. Sera gazlar\u0131n\u0131n sal\u0131nmas\u0131na kesin s\u0131n\u0131rlar konmas\u0131n\u0131 g\u00fcndeme geldi ve 190\u2019dan \u00e7ok devlet bu s\u00f6zle\u015fmeyi onaylayarak taraf oldu. Kyoto Protokol\u00fc 2005\u2019te y\u00fcr\u00fcrl\u00fc\u011fe girdi. D\u00fcnyay\u0131 k\u00fcresel \u0131s\u0131nman\u0131n etkilerinden kurtarmay\u0131 ama\u00e7l\u0131yordu bu s\u00f6zle\u015fme. Devletlerin bu s\u00f6zle\u015fme kar\u015f\u0131s\u0131nda ald\u0131\u011f\u0131 tav\u0131rlar \u00e7ok de\u011fi\u015fti. Asl\u0131nda uluslararas\u0131 hukukta, Birle\u015fmi\u015f Milletler kurallar\u0131nda, \u2018Ortak fakat farkl\u0131la\u015ft\u0131r\u0131lm\u0131\u015f sorumluluk\u2019 diye \u00f6nemli bir kural var. Buna g\u00f6re atmosferi en \u00e7ok hangi devletler kirletiyorsa, mali sonu\u00e7lar\u0131na da en \u00e7ok onlar katlanmal\u0131d\u0131r. Ancak bu \u00f6nemli s\u00f6zle\u015fmeye taraf olmaktan s\u00fcrekli olarak ka\u00e7\u0131nan devletlerin hangileri oldu\u011funu sorarsan\u0131z, Amerika Birle\u015fik Devletleri ve \u00c7in Halk Cumhuriyeti gibi isimleri sizlere verebilirim. Bu sorun ancak 2015 y\u0131l\u0131nda Paris\u2019te toplanan Paris \u0130klim Zirvesi\u2019nde bir \u00e7\u00f6z\u00fcme kavu\u015fturuldu. E\u011fer devletler kendilerini bencillikten kurtarabilir ve anla\u015fma gere\u011fi gibi uygulanabilirse, umut edilir ki, %80\u2019den \u00e7o\u011fu fosil yak\u0131t kullanmakta \u00fclkeler, ba\u015fta k\u00f6m\u00fcr olmak \u00fczere, petrol ve do\u011fal gaz kullanmaktan vazge\u00e7erek temiz ve yenilenebilir enerji kullan\u0131m\u0131na y\u00f6nelecek. Bu y\u00f6nden T\u00fcrkiye a\u00e7\u0131s\u0131ndan da bir \u015feyler s\u00f6yleyebilirim. T\u00fcrkiye biliyorsunuz \u00c7evre ve \u015eehircilik Bakanl\u0131\u011f\u0131n\u0131n ad\u0131na iklim de\u011fi\u015fikli\u011fini de ekleyerek g\u00f6r\u00fcn\u00fc\u015fte bir izlenim vermeye \u00e7al\u0131\u015ft\u0131. \u00d6nemli olan isim de\u011fi\u015ftirmek de\u011fil ba\u015fta enerji olmak \u00fczere \u00e7evre politikalar\u0131nda o ismin gerektirdi\u011fi ad\u0131mlar\u0131 atmakt\u0131r, bunu hen\u00fcz yapabilmi\u015f durumda de\u011filiz. T\u00fcrkiye, 2009 y\u0131l\u0131nda Kyoto Protokol\u00fcn\u00fc 5836 say\u0131l\u0131 yasa ile onaylayarak taraf olmas\u0131na kar\u015f\u0131n, Paris \u0130klim S\u00f6zle\u015fmesi\u2019ni ancak aradan 6 y\u0131l ge\u00e7tikten sonra 2021 y\u0131l\u0131nda onaylayabilmi\u015ftir.\u201d dedi.\n\nT\u00dcRK\u0130YE, KAMU Y\u00d6NET\u0130M\u0130N\u0130N HER KADEMES\u0130NDE, AC\u0130L DURUMLARDA DERHAL HAREKETE GE\u00c7EB\u0130LECEK OLGUNLUKTAN UZAKTIR\n\nKonu\u015fmas\u0131na, \u00e7ok \u00f6nemli bir kavram olan diren\u00e7lilikle girdi\u011fini ve konu\u015fmas\u0131n\u0131 onunla ba\u011flamak istedi\u011fini s\u00f6yleyen Prof. Kele\u015f, \u201cDiren\u00e7lilik ve diren\u00e7li kentler g\u00fcndeme geldi\u011finde akla ilk gelen konulardan biri hi\u00e7 ku\u015fkusuz do\u011fal afetlerdir. Resmi a\u00e7\u0131klamalara g\u00f6re can kayb\u0131n\u0131n 50.000\u2019e ula\u015ft\u0131\u011f\u0131, son 11 ili i\u00e7ine alan 6 \u015eubat depreminin televizyon ekranlar\u0131na yans\u0131t\u0131lan moral bozucu g\u00f6r\u00fcnt\u00fcleri sorunun boyutlar\u0131n\u0131 a\u00e7\u0131k\u00e7a ortaya koydu. Fizi\u011fin yasalar\u0131na ba\u011fl\u0131 olarak meydana geliyor olmas\u0131n\u0131 g\u00f6z ard\u0131 edip do\u011fal afetleri bir kader, bir al\u0131nyaz\u0131s\u0131 olarak niteleyenler ve ona Tanr\u0131\u2019n\u0131n g\u00fcnahk\u00e2r kullar\u0131na vermi\u015f oldu\u011fu bir ceza g\u00f6z\u00fcyle bakanlar var. 21.y\u00fczy\u0131l insan\u0131na yak\u0131\u015fmayan bu t\u00fcr de\u011ferlendirmeleri yapanlar\u0131n yakla\u015f\u0131mlar\u0131 do\u011fru ve akla uygun olsayd\u0131, t\u0131pk\u0131 ya\u011fmur duas\u0131na \u00e7\u0131kan zavall\u0131lar\u0131n yollara d\u00f6k\u00fclmesinde oldu\u011fu gibi insanl\u0131\u011f\u0131 y\u0131k\u0131mdan kurtarman\u0131n bir \u00e7aresi bulunabilirdi ama durum hi\u00e7 de \u00f6yle de\u011fil. N\u00fcfusun ve ekonomik faaliyetlerin \u00fclke sath\u0131nda gere\u011finden b\u00fcy\u00fck kentsel merkezlerde toplanmas\u0131 yerine dengeli olarak da\u011f\u0131t\u0131lmas\u0131n\u0131 \u00f6ng\u00f6ren politika aray\u0131\u015flar\u0131 ne yaz\u0131k ki Devlet Planlama Te\u015fkilat\u0131 ad\u0131n\u0131 ta\u015f\u0131yan \u00e7ok \u00f6nemli bir kurumun gerek\u00e7e g\u00f6sterilmeden kapat\u0131lmas\u0131yla tarihe kar\u0131\u015ft\u0131. Son b\u00fcy\u00fck depremin ard\u0131ndan yerle\u015fim yerlerinin fay hatlar\u0131n\u0131n 500 metreden daha yak\u0131n\u0131na konulmas\u0131na izin verilmeyece\u011fine ili\u015fkin haberler ve a\u00e7\u0131klamalar \u00f6nemli bir ger\u00e7e\u011fin ge\u00e7 de olsa fark\u0131na var\u0131lm\u0131\u015f oldu\u011funun bir i\u015faretidir. 6 \u015eubat 2023 sars\u0131nt\u0131s\u0131n\u0131n ard\u0131ndan ya\u015fananlar\u0131n a\u00e7\u0131k\u00e7a g\u00fcn y\u00fcz\u00fcne \u00e7\u0131kard\u0131\u011f\u0131 ger\u00e7ek odur ki, T\u00fcrkiye ba\u015fta imar aflar\u0131, plans\u0131zl\u0131k, yap\u0131larda kullan\u0131lan malzemelerin niteli\u011fi olmak \u00fczere kamu y\u00f6netiminin her kademesinde acil durumlarda derhal harekete ge\u00e7ebilecek olgunlu\u011fa eri\u015febilmi\u015f olmaktan uzakt\u0131r. Ola\u011fan\u00fcst\u00fc durumlarda toplanma alan\u0131 olarak kullan\u0131lmas\u0131 \u00f6ng\u00f6r\u00fclm\u00fc\u015f alanlar\u0131n bile rant yaratma ve payla\u015ft\u0131rma gibi ama\u00e7larla yap\u0131la\u015fmaya a\u00e7\u0131lmas\u0131, can kay\u0131plar\u0131n\u0131n \u00f6nemli boyutlara ula\u015fmas\u0131na yol a\u00e7m\u0131\u015ft\u0131r. Baz\u0131 yabanc\u0131 \u00fclkelerden g\u00f6nderilen yard\u0131m ekiplerinin bile afet b\u00f6lgelerine T\u00fcrk polisinden, jandarmas\u0131ndan ya da silahl\u0131 g\u00fc\u00e7lerinden daha erken gidebilmi\u015f olmalar\u0131 \u00e7ok ciddi bir e\u015fg\u00fcd\u00fcm bunal\u0131m\u0131 i\u00e7inde oldu\u011fumuzu g\u00f6stermi\u015ftir.\u201d ifadelerini de kulland\u0131.\n\nYA\u015eANAN FELAKET\u0130N EKONOM\u0130K, TOPLUMSAL VE PS\u0130KOLOJ\u0130K MAL\u0130YET\u0130N\u0130N BU DENL\u0130 Y\u00dcKSEK OLMASININ ASIL SORUMLUSU Y\u00d6NET\u0130M ZAF\u0130YET\u0130D\u0130R\n\nB\u00fct\u00fcn bu \u00f6rneklerin ard\u0131nda yanl\u0131\u015f d\u00fc\u015f\u00fcnsel varsay\u0131m da oldu\u011funu da s\u00f6yleyen Prof. Kele\u015f, \u201cDepremin bir fiziksel olgu, fay hatt\u0131 \u00fczerinde olma ve \u00e7\u00fcr\u00fck zeminlere oturtulmu\u015f yerle\u015fim yerlerinde ya\u015famaya g\u00f6z yumma ger\u00e7e\u011fini g\u00f6rmezden gelerek olay\u0131n sorumlulu\u011fu Tanr\u0131\u2019ya y\u00fcklenmektedir. Oysa y\u0131llar\u0131n deneyimlerinin \u0131\u015f\u0131\u011f\u0131 alt\u0131nda depremlerden \u00f6nce, depremler s\u0131ras\u0131nda ve depremlerden sonra neler yap\u0131lmas\u0131 gerekti\u011fi konusunda her t\u00fcrl\u00fc d\u00fc\u015f\u00fcnsel birikime sahip bulunan T\u00fcrkiye\u2019de, \u00e7ok a\u00e7\u0131k bir \u015fekilde g\u00f6r\u00fclm\u00fc\u015ft\u00fcr ki, ya\u015fanan felaketin ekonomik, toplumsal ve psikolojik maliyetinin bu denli y\u00fcksek olmas\u0131n\u0131n as\u0131l sorumlulu\u011fu, y\u00f6netim zafiyetine ba\u011flanmak durumundad\u0131r. Bu ko\u015fullar alt\u0131nda do\u011fal afet teriminin kullan\u0131lmas\u0131n\u0131n ger\u00e7ek\u00e7i olmad\u0131\u011f\u0131, do\u011fal afetin do\u011fall\u0131\u011f\u0131n\u0131 t\u00fcmden yitirmi\u015f oldu\u011fu ve insan elinden \u00e7\u0131km\u0131\u015f bir afete d\u00f6n\u00fc\u015ft\u00fc\u011f\u00fc \u00e7ok a\u00e7\u0131k bir \u015fekilde kabul edilebilir. Anglosakson dillerinde bu diren\u00e7lilik \u2018Urban resilience\u2019, kentsel diren\u00e7lilik plan\u0131 diye s\u00f6ylenir. Bu, ku\u015fkusuz, kentleri rezillikten kurtarmak anlam\u0131na gelmiyor. Kentlerin kar\u015f\u0131 kar\u015f\u0131ya bulundu\u011fu sorunlara do\u011fal ya da insan elinden \u00e7\u0131km\u0131\u015f afetlere ve risklere kar\u015f\u0131 her y\u00f6nden haz\u0131rl\u0131kl\u0131 olmay\u0131, bunlara yeterli bir bi\u00e7imde yan\u0131t verebilecek \u00e7\u00f6z\u00fcmler geli\u015ftirmeyi gerekli k\u0131l\u0131yor.\u201d dedi.\n
BELED\u0130YELERLE \u0130LG\u0130L\u0130 \u0130LK DEMOKRAT\u0130K ADIM OSMANLI \u0130MPARATORLU\u011eU ZAMANINDA ATILDI\nKele\u015f konu\u015fmas\u0131na, \u201c21. y\u00fczy\u0131lda yerel y\u00f6netimlerin hem \u00e7evre hem \u00e7evre d\u0131\u015f\u0131ndaki konularda mevzuatla g\u00f6revlendirilmi\u015f olduklar\u0131n\u0131 g\u00f6r\u00fcyoruz. Yerel y\u00f6netimler hele de se\u00e7imlere 12-13 g\u00fcn kald\u0131\u011f\u0131 bir d\u00f6nemde nas\u0131l bir de\u011ferlendirme yapabiliriz. \u015eu \u00f6rnekle i\u015fe ba\u015flayay\u0131m 1980\u2019li y\u0131llarda, Turgut \u00d6zal\u2019\u0131n ba\u015fta bulundu\u011fu d\u00f6nemde, tam yerel se\u00e7imlere bug\u00fcnk\u00fc gibi birka\u00e7 hafta kala, b\u00fcy\u00fck gazetelerden bir tanesinde bir karikat\u00fcr yay\u0131mland\u0131. Bir ki\u015finin eli, kolu bacaklar\u0131 boynu iplerle sar\u0131l\u0131 olarak \u00e7izilen karikat\u00fcrde Turgut \u00d6zal \u015fu mesaj\u0131 vermek istiyordu muhalif partilere: E\u011fer muhalefetteki partilere se\u00e7imlerde oy verecek olursan\u0131z, hi\u00e7bir i\u015f yapamaz hale geleceksiniz, bu karikat\u00fcrdeki gibi eliniz kolunuz ba\u011fl\u0131 olacaks\u0131n\u0131z. T\u00fcrkiye Cumhuriyeti yerel y\u00f6netimleri Osmanl\u0131 \u0130mparatorlu\u011fundan devrald\u0131. Osmanl\u0131 \u0130mparatorlu\u011fu\u2019nda 1876 Kanunuesasisinde iki \u00f6nemli kural vard\u0131. O tarihteki anayasada vilayetlerin y\u00f6netimiyle ilgili, \u2018Tefrik-i vezaif\u2019 ve \u2018Tevsi-i mezuniyet\u2019 diye iki kural konmu\u015f. Gen\u00e7 arkada\u015flar i\u00e7in s\u00f6yleyeyim tevsi-i mezuniyetin anlam\u0131, bug\u00fcn yetki geni\u015fli\u011fi diye anayasam\u0131zda yer alan kurald\u0131r. Merkezi y\u00f6netimin ta\u015fradaki uzant\u0131lar\u0131 olan vali ve kaymakamlar\u0131n yetkilerini anlat\u0131r. \u00a0Tefrik-i vezaif ile kastedilen \u015fey, g\u00f6rev ayr\u0131m\u0131d\u0131r ama bu erkler ayr\u0131m\u0131 anlam\u0131na gelmiyor, merkezi y\u00f6netimle, yerel y\u00f6netimler aras\u0131ndaki g\u00f6rev ayr\u0131m\u0131d\u0131r. Aynen Cumhuriyet d\u00f6nemi anayasalar\u0131na da yans\u0131m\u0131\u015ft\u0131r bu kurallar. \u2018Belediyelerin i\u015fleri, \u00fcyelerini halk\u0131n se\u00e7erek g\u00f6reve getirdi\u011fi belediye meclisleri arac\u0131l\u0131\u011f\u0131yla y\u00f6netilecektir\u2019 demek sureti ile ilk demokratik ad\u0131m\u0131 Osmanl\u0131 \u0130mparatorlu\u011fu ile at\u0131yoruz. Bu Cumhuriyet anayasalar\u0131na da ge\u00e7iyor. \u0130lk belediye, \u0130stanbul\u2019da, Galata ve Beyo\u011flu semtlerinde, 1855\u2019te kuruluyor. Ba\u015f\u0131nda bir \u015fehremini var, bir \u015fehremaneti meclisi ile g\u00f6rev yap\u0131yor. Neden Beyo\u011flu\u2019nda ve Galata\u2019da ilk belediye kuruluyor T\u00fcrkiye\u2019de? \u00c7\u00fcnk\u00fc az\u0131nl\u0131klar var. Beyo\u011flu ve Galata semtleri \u0130stanbul\u2019da gayrim\u00fcslimlerin oturdu\u011fu semtler, \u2018Biz kendimizi y\u00f6netmek istiyoruz\u2019 diye bask\u0131 yap\u0131yorlar. Bat\u0131daki \u0130ngiltere ve Fransa gibi emperyalist \u00fclkelerde onlar\u0131n s\u00f6zc\u00fcl\u00fc\u011f\u00fcn\u00fc yapmak sureti ile Osmanl\u0131 \u0130mparatorlu\u011fu \u00fcst\u00fcnde bask\u0131 kuruyor. Bu bask\u0131 sonucunda 6. Daire-i Belediyye ad\u0131n\u0131 ta\u015f\u0131yan ilk belediye, Beyo\u011flu ve Galata semtlerinde kuruluyor. Neden 6. Daire-i Belediyye de 7. 8. 9. de\u011fil diye sorarsan\u0131z onun da gerek\u00e7esi \u015fu: Sistem Napolyon Fransa\u2019s\u0131ndan al\u0131n\u0131yor. \u00a0Bug\u00fcn, Paris\u2019te de, arondisman\u2019lar vard\u0131r say\u0131lar\u0131 20\u2019yi bulan, il\u00e7e belediyelerine tekab\u00fcl eden. Beyo\u011flu ve Galata\u2019da 6.\u2019s\u0131n\u0131 kuruyor, ileride geni\u015fletmek suretiyle ba\u015fka semtleri de i\u00e7ine al\u0131rsa onlara da farkl\u0131 numaralar verilecekti.\u201d diyerek devam etti.\n
T\u00dcRK\u0130YE\u2019DE BELED\u0130YEC\u0130L\u0130K: 95 YA\u015eINDA EMEKLEYEN B\u0130R BEBEK\nCumhuriyetin 1923\u2019te kurulmas\u0131nda 7 y\u0131l sonra ilk belediye kanunu \u00e7\u0131kt\u0131\u011f\u0131n\u0131 s\u00f6yleyen Prof. Kele\u015f, konu\u015fmas\u0131n\u0131, \u201c1930\u2019da, \u00e7\u0131kar\u0131lan 1580 Say\u0131l\u0131 Belediye Kanunu ve 2005 y\u0131l\u0131na kadar y\u00fcr\u00fcrl\u00fckte kald\u0131. \u015eunu ifade edeyim ki, 1930\u2019da \u00e7\u0131kan bu Belediye Kanunu, acaba T\u00fcrkiye\u2019de ger\u00e7ek anlamda yerel demokrasinin kurulmas\u0131nda katk\u0131da bulundu mu, bulunmad\u0131 m\u0131? B\u00fcy\u00fck ad\u0131mlar at\u0131lm\u0131\u015ft\u0131r. Fakat \u015funu ifade edeyim ki hi\u00e7bir zaman \u00e7a\u011fda\u015f anlamda yerel demokrasi T\u00fcrkiye\u2019de ayaklar\u0131n\u0131n \u00fczerine oturtulamad\u0131. 1990\u2019da Cumhuriyet gazetesinde bir yaz\u0131 yazd\u0131m, ba\u015fl\u0131\u011f\u0131n\u0131 s\u00f6yle koydum:\u20181930\u2019dan 1990\u2019a kadar 60 y\u0131l ge\u00e7ti, T\u00fcrkiye\u2019de belediyecilik: 60 ya\u015f\u0131nda emekleyen bir bebek.\u2019 E\u011fer bu yaz\u0131y\u0131 T\u00fcrkiye\u2019de yerel demokrasi ve belediyecili\u011fin durumu hakk\u0131nda bug\u00fcn yazacak olsayd\u0131m \u015f\u00f6yle ba\u015fl\u0131k koyard\u0131m: \u2018T\u00fcrkiye\u2019de belediyecilik: 95 ya\u015f\u0131nda emekleyen bir bebek.\u2019 Hala bu bebek emeklemektedir. \u00c7\u00fcnk\u00fc anayasan\u0131n koymu\u015f oldu\u011fu kurallarla T\u00fcrkiye\u2019nin 1950\u2019li y\u0131llardan beri \u00fcyesi olup 1993\u2019ten beri taraf\u0131 oldu\u011fu, Avrupa Yerel Y\u00f6netimler \u00d6zerklik \u015eart\u0131\u2019n\u0131n \u00e7ok a\u00e7\u0131k kurallar\u0131na ra\u011fmen, ne yaz\u0131k ki, yerel demokrasinin olmas\u0131 gereken noktada olmad\u0131\u011f\u0131n\u0131 g\u00f6rm\u00fcyoruz.\u201d Diyerek s\u00fcrd\u00fcrd\u00fc.\n\nYEREL DEMOKRAS\u0130 ANCAK \u00c7AYCUMA HALKININ GELM\u0130\u015e OLDU\u011eU B\u0130R DEMOKRAT\u0130K K\u00dcLT\u00dcR D\u00dcZEY\u0130NE GELMEKLE GEL\u0130\u015e\u0130R\n\nProf. Kele\u015f dikkatle dinlenen konu\u015fmas\u0131n\u0131, \u201cBir ufak \u00f6rnek vereyim, \u00e7ok ba\u015far\u0131l\u0131 imar plan\u0131 \u00e7al\u0131\u015fmalar\u0131 yapan bir belediyenin s\u0131n\u0131rlar\u0131 i\u00e7erisinde bulunuyoruz. \u0130mar plan\u0131 yapma g\u00f6revi 3194 say\u0131l\u0131 \u0130mar Kanunu\u2019muza g\u00f6re belediyelerimizindir. Ancak o kanunumuzun gecekondu bulunan, afetlere maruz kalan, i\u00e7inden kenar\u0131ndan demiryolu, karayollar\u0131 ge\u00e7en yerler gibi istisnai durumlarda devletin de, merkezi y\u00f6netimin de bu yetkiyi kullanabilece\u011fine ili\u015fkin kurallar\u0131 vard\u0131r, ama istisnai bir durumdur bu. Fakat \u0130mar Kanunu\u2019muzun \u00e7\u0131km\u0131\u015f oldu\u011fu y\u0131ldan sonra yap\u0131lan pek \u00e7ok yasal d\u00fczenleme ile -ki, bunlar\u0131n ba\u015f\u0131nda 2010-2011 y\u0131l\u0131nda \u00c7evre ve \u015eehircilik Bakanl\u0131\u011f\u0131n\u0131n yeninden d\u00fczenlenmesine ili\u015fkin Kanun H\u00fckm\u00fcnde Kararnameler vard\u0131r- yerel nitelikte olan kamu hizmetlerinin halka en yak\u0131n olan belediyeler taraf\u0131ndan g\u00f6r\u00fclmesi zorunlu iken, hem milli mevzuat\u0131m\u0131za, hem de taraf\u0131 oldu\u011fumuz Avrupa Yerel Y\u00f6netimler \u00d6zerklik \u015eart\u0131\u2019n\u0131n kurallar\u0131na g\u00f6re durum bu olmas\u0131na ra\u011fmen, imar ve planlama yetkileri belediyelerden al\u0131narak \u00c7evre \u015eehircilik ve \u0130klim De\u011fi\u015fikli\u011fi Bakanl\u0131\u011f\u0131na verilmi\u015ftir. \u00a0Bakanl\u0131\u011f\u0131n ada ve parsel baz\u0131na var\u0131ncaya kadar her d\u00fczeydeki naz\u0131m ve uygulama imar planlar\u0131n\u0131 yapma yetkisi bulunmaktad\u0131r. Sadece \u00c7evre \u015eehircilik ve \u0130klim De\u011fi\u015fikli\u011fi Bakanl\u0131\u011f\u0131 de\u011fil, belediyelerin imar planlar\u0131na el atma yetkileri al\u0131n\u0131p TOK\u0130\u2019ye, Devlet Demir Yollar\u0131na, GAP \u0130daresi Ba\u015fkanl\u0131\u011f\u0131na veren d\u00fczenlemeler var. B\u00f6yle bir durumda, \u015funu s\u00f6ylemek istiyorum. \u00a0Bir \u00fclkede yerel demokrasinin tam anlam\u0131yla kurulmas\u0131 ve ayakta durabilmesi \u00e7a\u011fda\u015f d\u00fczeye varabilmesi yasalarda de\u011fi\u015fiklik yapmakla olmayabiliyor. Olmas\u0131 gereken \u015fey bu sistemi ayakta tutacak halk\u0131n bir bilin\u00e7 ve k\u00fclt\u00fcr d\u00fczeyine, demokratik k\u00fclt\u00fcr d\u00fczeyine varabilmesidir. Bu da ancak \u00c7aycuma halk\u0131n\u0131n gelmi\u015f oldu\u011fu bir demokratik k\u00fclt\u00fcr d\u00fczeyine gelmekle olur. Hepinizi sevgiyle, sayg\u0131yla selaml\u0131yorum.\u201d diyerek tamamlad\u0131.\n","created_at":"2024-03-17T17:00:12.000000Z","updated_at":"2024-03-17T17:00:12.000000Z"}