Doç.Dr Zeybek: Dezenformasyon, insanların ve kamuoyunun hakikat algısında ciddi tahribatlar yaratıyor 

Doç.Dr Zeybek: Dezenformasyon, insanların ve kamuoyunun hakikat algısında ciddi tahribatlar yaratıyor Timbir Yüksek İstişare Kurulu Üyesi, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Burcu Zeybek, sosyal medyada trol ordularının yaydığı dezenformatif içeriklere, astroturfing sorununa ve dezenformasyon kampanyalarına dikkat çekti. Zeybek, “ , “Deepfake videolarla bir siyasi aktöre istediğiniz şeyi...

{"id":88764,"news_id":15692231,"detail":"Do\u00e7.Dr Zeybek: Dezenformasyon, insanlar\u0131n ve kamuoyunun hakikat alg\u0131s\u0131nda ciddi tahribatlar yarat\u0131yor\n

Timbir Y\u00fcksek \u0130sti\u015fare Kurulu \u00dcyesi, \u0130stanbul \u00dcniversitesi \u0130leti\u015fim Fak\u00fcltesi Halkla \u0130li\u015fkiler ve Tan\u0131t\u0131m B\u00f6l\u00fcm\u00fc \u00d6\u011fretim \u00dcyesi Do\u00e7. Dr. Burcu Zeybek, sosyal medyada trol ordular\u0131n\u0131n yayd\u0131\u011f\u0131 dezenformatif i\u00e7eriklere, astroturfing sorununa ve dezenformasyon kampanyalar\u0131na dikkat \u00e7ekti. Zeybek, \u201c , \u201cDeepfake videolarla bir siyasi akt\u00f6re istedi\u011finiz \u015feyi s\u00f6yletebiliyor ya da yap\u0131yor g\u00f6sterebiliyorsunuz. B\u00f6yle bir dezavantaj\u0131 var. Ger\u00e7ekte s\u00f6z konusu ki\u015fi bunlar\u0131 s\u00f6ylemiyor ya da yapm\u0131yor.\u201d dedi. \n

Siyasal ileti\u015fim ve alg\u0131 y\u00f6netimi \u00fczerine \u00e7al\u0131\u015fmalar\u0131 bulunan Burcu Zeybek\u2019in konu\u015fmalar\u0131ndan \u00f6ne \u00e7\u0131kan ba\u015fl\u0131klar \u015f\u00f6yle: \nAlg\u0131 y\u00f6netimi\n

Siyasette alg\u0131 y\u00f6netimi, karar verme a\u015famas\u0131nda olan ve karar vermemeyi tercih eden se\u00e7men \u00fczerinde asl\u0131nda bir kontrol sa\u011flama amac\u0131 ta\u015f\u0131yan bir y\u00f6netim bi\u00e7imi. Se\u00e7menin farkl\u0131 olay, olgu ve durumlara kar\u015f\u0131 nas\u0131l tepki vermesi gerekti\u011fini \u015fekillendiren bir kavram olarak kar\u015f\u0131m\u0131za \u00e7\u0131k\u0131yor.\u00a0 Burada karar veren se\u00e7menin ya e\u011filimini peki\u015ftirmek ya fikrini de\u011fi\u015ftirmek ya da karars\u0131z se\u00e7menin kendi lehine oy vermesini sa\u011flamak i\u00e7in asl\u0131nda partiler liderler ve siyasi akt\u00f6rler taraf\u0131ndan ger\u00e7ekle\u015ftiriliyor.\nDezenformasyon sorunuyla baplant\u0131s\u0131\n

Alg\u0131lar art\u0131k ger\u00e7eklerin \u00f6n\u00fcne ge\u00e7mekte. Alg\u0131 y\u00f6netiminde ger\u00e7ekli\u011fin tamam\u0131yla yanl\u0131\u015f bilgi olarak yorumlanmas\u0131 de\u011fil ger\u00e7e\u011fin bir k\u0131sm\u0131n\u0131n \u00e7arp\u0131t\u0131lmas\u0131yla da ger\u00e7ekle\u015febiliyor. Bu da dezenformasyon sonucuyla bizi kar\u015f\u0131 kar\u015f\u0131ya b\u0131rak\u0131yor.\n

Burada alg\u0131lar\u0131n y\u00f6netilmesi i\u00e7in asl\u0131nda dezenformasyon, yanl\u0131\u015f bilginin veya \u00e7arp\u0131t\u0131lm\u0131\u015f bilginin yay\u0131lmas\u0131ndaki ama\u00e7 olarak da kar\u015f\u0131m\u0131za \u00e7\u0131kabiliyor alg\u0131 y\u00f6netimi.\nDezenformasyon kampanyalar\u0131\n

\u00a0Dijital d\u00f6n\u00fc\u015f\u00fcmle beraber se\u00e7im kampanyalar\u0131ndaki enstr\u00fcmanlarda de\u011fi\u015fiklik oldu\u011fu kadar kampanyalar\u0131n i\u00e7eriklerinde de belirgin de\u011fi\u015fimler ya\u015fand\u0131. Ne gibi de\u011fi\u015fimler? Dezenformasyon kampanyalar\u0131n\u0131n se\u00e7im d\u00f6nemlerinde artt\u0131\u011f\u0131n\u0131 g\u00f6rmekteyiz. Ayn\u0131 zamanda birtak\u0131m ittifaklar\u0131n veya liderlerin aleyhine dezenformasyon kampanyalar\u0131n\u0131n yap\u0131ld\u0131\u011f\u0131n\u0131 g\u00f6rd\u00fck. Ge\u00e7ti\u011fimiz 14-28 May\u0131s s\u00fcrecinde de bunlar\u0131 g\u00f6rd\u00fck.\n

\nKarars\u0131zl\u0131k ve s\u0131k\u0131\u015fma\n

\u00a0\u0130nsanlar kar\u015f\u0131la\u015ft\u0131klar\u0131 i\u00e7eriklerin ger\u00e7ek mi ya da sahte mi oldu\u011funa y\u00f6nelik bir karars\u0131zl\u0131k haline d\u00fc\u015f\u00fcyor. Bu da en \u00e7ok sosyal medya mecralar\u0131 \u00fczerinde yay\u0131lmakta.\u00a0 Bu anlamda k\u00f6t\u00fc niyetli akt\u00f6rlerin asl\u0131nda dijital s\u00f6ylem i\u00e7erisine dahil etti\u011fi bir\u00e7ok \u00e7eli\u015fkili ve anlams\u0131z mesaj var yay\u0131l\u0131ma giren. Bunun, mesajlar\u0131n birikimine etkisi de sistematik bir belirsizlik hali yarat\u0131yor. Sonu\u00e7 olarak bu se\u00e7im d\u00f6nemleri asl\u0131nda sanki bir taraf\u0131n yapt\u0131\u011f\u0131 tamamen do\u011fru di\u011fer taraf\u0131n yapt\u0131\u011f\u0131 tamamen yanl\u0131\u015fm\u0131\u015f gibi bir \u00e7\u0131kmazda s\u0131k\u0131\u015ft\u0131r\u0131yor insanlar\u0131, takip edenleri ve sosyal medya kullan\u0131c\u0131lar\u0131n\u0131.\n

\nGazeteciye filtreleme g\u00f6revi\n

\u00a0Se\u00e7im, \u00e7at\u0131\u015fma, sava\u015f ya da ter\u00f6r d\u00f6nemlerinde yay\u0131lan dezenformasyon, insanlar\u0131n ve kamuoyunun hakikat alg\u0131s\u0131nda da ciddi tahribatlar yarat\u0131yor. Bir\u00e7ok olumsuzlu\u011fa yol a\u00e7\u0131yor. Bu noktada ger\u00e7e\u011fi sahte haberlerden filtrelemeye \u00e7al\u0131\u015fan gazeteciye (medya mensubuna) \u00e7ok fazla i\u015f d\u00fc\u015ft\u00fc\u011f\u00fcn\u00fc d\u00fc\u015f\u00fcn\u00fcyorum.\n","created_at":"2024-03-04T11:28:09.000000Z","updated_at":"2024-03-04T11:28:09.000000Z"}