İMVAK’ın akademik konferansında ‘Kur’an İslâmı ne demektir’ konusunu ele alındı

İMVAK’ın akademik konferansında ‘Kur’an İslâmı ne demektir’ konusunu ele alındı İmam Hatip Lisesi ve İlahiyat Fakültesi Kurma ve Koruma Vakfı (İMVAK) tarafından “Kur’an İslamı Ne Demektir?” konulu konferans düzenlendi. Konferansa İlahiyat Fakültesi Öğretim Görevlisi Prof. Dr. Kaşif Hamdi Okur, konuşmacı olarak katıldı. Prof. Dr. Kaşif Hamdi Okur konuştu  Yaklaşık iki asırdan bu yana İslam dünyasında...

{"id":88007,"news_id":15691474,"detail":"\u0130MVAK\u2019\u0131n akademik konferans\u0131nda \u2018Kur\u2019an \u0130sl\u00e2m\u0131 ne demektir\u2019 konusunu ele al\u0131nd\u0131\n\n

\u0130mam Hatip Lisesi ve \u0130lahiyat Fak\u00fcltesi Kurma ve Koruma Vakf\u0131 (\u0130MVAK) taraf\u0131ndan \u201cKur\u2019an \u0130slam\u0131 Ne Demektir?\u201d konulu konferans d\u00fczenlendi. Konferansa \u0130lahiyat Fak\u00fcltesi \u00d6\u011fretim G\u00f6revlisi Prof. Dr. Ka\u015fif Hamdi Okur, konu\u015fmac\u0131 olarak kat\u0131ld\u0131.
\n\nProf. Dr. Ka\u015fif Hamdi Okur konu\u015ftu\u00a0\n

Yakla\u015f\u0131k iki as\u0131rdan bu yana \u0130slam d\u00fcnyas\u0131nda ya\u015fanan problemler, askeri, siyasi ve ekonomik alanda kar\u015f\u0131la\u015f\u0131lan ba\u015far\u0131s\u0131zl\u0131klar M\u00fcsl\u00fcmanlar\u0131 bu durumun sebepleri \u00fczerinde kafa yormaya mecbur etti\u011fini dile getiren Prof. Dr. Ka\u015fif Hamdi Okur, \u201cBa\u015far\u0131s\u0131zl\u0131\u011f\u0131n sorumlulu\u011funu do\u011frudan dine fatura eden marjinal bir az\u0131nl\u0131\u011f\u0131n yan\u0131 s\u0131ra b\u00fcy\u00fck \u00f6l\u00e7\u00fcde dinin yanl\u0131\u015f anla\u015f\u0131ld\u0131\u011f\u0131 ve yorumland\u0131\u011f\u0131 fikri de geni\u015f kitlelerde makes bulmu\u015ftur. Sorunu a\u015fmak i\u00e7in ileri s\u00fcr\u00fclen teklifler aras\u0131nda, tarihi s\u00fcre\u00e7 i\u00e7erisinde naslar\u0131n (ayet ve hadislerin) anla\u015f\u0131lmas\u0131na y\u00f6nelik geli\u015ftirilen anlama y\u00f6ntemlerini (us\u00fbl) ve bu y\u00f6ntemler sonucu elde edilen yorumlar\u0131 ve yakla\u015f\u0131mlar\u0131 paranteze alarak do\u011frudan naslara y\u00f6nelmek, naslar\u0131n z\u00e2hirine ve laf\u0131zlar\u0131na s\u0131\u011f\u0131nmak d\u00fc\u015f\u00fcncesi de yer alm\u0131\u015ft\u0131r. Bu d\u00fc\u015f\u00fcnce de zaman i\u00e7erisinde kendi b\u00fcnyesinde farkl\u0131 tonlara b\u00fcr\u00fcnm\u00fc\u015f, Kur\u2019\u00e2n ve S\u00fcnnet\u2019e d\u00f6n\u00fc\u015f taraftarlar\u0131n\u0131n yan\u0131nda, \u0130slam\u2019\u0131n Kur\u2019an\u2019dan ibaret oldu\u011funu savunanlar da boy g\u00f6stermi\u015ftir. \u00c7e\u015fitli versiyonlara b\u00fcr\u00fcnerek g\u00fcn\u00fcm\u00fcze kadar gelen bu damar T\u00fcrkiye\u2019de, \u00a0art\u0131k bir s\u00f6ylem haline getirdi\u011fi \u201cindirilmi\u015f din\u201d ve \u201cuydurulmu\u015f din\u201d kar\u015f\u0131tl\u0131\u011f\u0131ndan beslenerek bir pop\u00fcler k\u00fclt\u00fcr fenomeni haline gelmi\u015ftir. Tarih i\u00e7erisinde \u00fcretilmi\u015f yorumlar\u0131 \u201cuydurulmu\u015f\u201d kategorisine sokan bu s\u00f6ylem sahiplerinin naslar\u0131n z\u00e2hirinden \u00fcrettikleri kendi yorumlar\u0131n\u0131 \u201cindirilmi\u015f\u201d olarak nitelemeleri olduk\u00e7a problemli bir durumdur. Herhangi bir us\u00fblden vareste olarak naslar\u0131n z\u00e2hirine s\u0131\u011f\u0131nmak kimi zaman ayet ve hadisleri bat\u0131ni\/ezoterik yakla\u015f\u0131mlar\u0131n malzemesi haline getirmekte, kimi zaman ise naslar\u0131n radikal devrimci \u00f6rg\u00fctler taraf\u0131ndan birer slogan haline getirilmesine zemin haz\u0131rlamaktad\u0131r. Her iki yakla\u015f\u0131m sahiplerinin de m\u00fcntesiplerine do\u011frudan ve sadece Kur\u2019\u00e2n\u2019\u0131 okumalar\u0131n\u0131 \u00f6\u011f\u00fctlemeleri olduk\u00e7a dikkat \u00e7ekicidir. Mevcut tablo dinin do\u011fru anla\u015f\u0131lmas\u0131 i\u00e7in sa\u011fl\u0131kl\u0131 bir kaynak ve y\u00f6ntem anlay\u0131\u015f\u0131na duyulan ihtiyac\u0131n \u00f6nemini ortaya koymaktad\u0131r\u201d dedi.\n


\n\u2018Kur\u2019an \u0130slam\u0131 ne demektir?\u00a0\n

T\u00fcrkiye\u2019de Osmanl\u0131 modernle\u015fmesi s\u00fcreci i\u00e7erisinde Kur\u2019an\u2019a d\u00f6n\u00fc\u015f vurgusu yap\u0131lmakla, yenile\u015fme taraftar\u0131 Bat\u0131c\u0131lar\u0131n kendilerini \u201cHak\u00e2ik-i Kur\u2019\u00e2niyye (Kur\u2019\u00e2n hakikatlar\u0131) dindarlar\u0131\u201d \u00a0olarak tan\u0131mlamakla birlikte, sistematik bir d\u00fc\u015f\u00fcnce olarak \u201cKur\u2019\u00e2n\u2019a d\u00f6n\u00fc\u015f\u201d hareketinin Cumhuriyet d\u00f6neminde, ilahiyat alan\u0131nda akademik \u00e7al\u0131\u015fmalar yap\u0131lmaya ba\u015flad\u0131ktan sonra filizlendi\u011fini anlatan Prof. Dr. Okur, \u201cAncak T\u00fcrkiye\u2019de \u201cKur\u2019\u00e2nc\u0131l\u0131k S\u00f6ylemi\u201d farkl\u0131 varyantlarla kendisine taraftar bulmu\u015ftur. \u00a0Bu ba\u011flamda \u201cKur\u2019\u00e2n\u2019a D\u00f6n\u00fc\u015f Hareketi\u201d ile \u201cKur\u2019\u00e2n \u0130slam\u2019\u0131\u201d s\u00f6ylemi aras\u0131nda ayr\u0131m yapmay\u0131 gerektiren \u00f6nemli bir nokta vurgulanmal\u0131d\u0131r. Kur\u2019an\u2019a d\u00f6n\u00fc\u015f s\u00f6ylemi i\u00e7erisinde de\u011ferlendirilen yukar\u0131daki isimler Kur\u2019\u00e2n\u2019\u0131n ana kaynak oldu\u011funa vurgu yapmakla beraber, temellendirilmesinde ve baz\u0131 detaylarda g\u00f6r\u00fc\u015f ayr\u0131l\u0131klar\u0131 olmakla birlikte, Hz. Peygamber\u2019in Kur\u2019\u00e2n\u2019\u0131 a\u00e7\u0131klay\u0131c\u0131 fonksiyonunu \u201cprensip olarak\u201d ink\u00e2r etmemektedirler. Ancak Kur\u2019\u00e2n\u2019a ayk\u0131r\u0131 oldu\u011funu d\u00fc\u015f\u00fcnd\u00fckleri bir\u00e7ok hadisi ve bu hadislere dayal\u0131 h\u00fck\u00fcmleri reddetmekte bir sak\u0131nca g\u00f6rmemektedirler. \u201cKur\u2019\u00e2n \u0130slam\u2019\u0131\u201d s\u00f6ylemine g\u00f6re ise dinin tek kayna\u011f\u0131 Kur\u2019an\u2019d\u0131r. Kur\u2019\u00e2n\u2019da olmayan bir \u015fey dinde yoktur. Hem Kur\u2019an\u2019a d\u00f6n\u00fc\u015ften bahsedip hem de S\u00fcnnet\u2019in a\u00e7\u0131klay\u0131c\u0131 fonksiyonunu g\u00fcndeme getirmek bir \u00e7eli\u015fkidir. Kur\u2019\u00e2n\u2019a uygun hadislerin olabilece\u011fi iddias\u0131 ise tam bir safsatad\u0131r. Bu \u00e7eli\u015fkiden kurtulmak i\u00e7in \u201cKur\u2019\u00e2n, t\u00fcm Kur\u2019\u00e2n, ba\u015fka \u015fey de\u011fil sadece Kur\u2019\u00e2n\u201d diyen ger\u00e7ek M\u00fcsl\u00fcmanlar\u0131n say\u0131s\u0131n\u0131n artmas\u0131 gerekmektedir. G\u00f6r\u00fcld\u00fc\u011f\u00fc \u00fczere, her iki e\u011filim aras\u0131ndaki bu \u00f6nemli fark iki grubu da ayr\u0131 ayr\u0131 incelemeyi gerektirmektedir\u201d diye konu\u015ftu.\n

\u201cGerek \u201cKur\u2019\u00e2n\u2019a d\u00f6n\u00fc\u015f\u201d gerekse \u201cKur\u2019\u00e2n \u0130slam\u2019\u0131\u201d s\u00f6ylemleri, \u201cMushaf\u201d \u00fczerinde \u015fekillenmi\u015f bir \u201cKur\u2019\u00e2n\u201d ve rivayet k\u00fclliyat\u0131 \u00fczerinde \u015fekillenmi\u015f bir \u201cS\u00fcnnet\u201d alg\u0131s\u0131ndan hareket etmekte, n\u00fczul ve metinle\u015fme s\u00fcre\u00e7lerini yeterince dikkate almamaktad\u0131r\u201d diyen Prof. Dr. Okur, \u201cHer iki ak\u0131m\u0131n da \u00e7a\u011fda\u015f d\u00fcnyan\u0131n verili durumundan etkilendi\u011fi, bu durumla \u0130slam h\u00fck\u00fcmleri aras\u0131ndaki gerilimi azaltacak bir portre ortaya koymaya \u00e7al\u0131\u015ft\u0131\u011f\u0131 g\u00f6zlemlenmektedir. F\u0131k\u0131h usul\u00fc ba\u011flam\u0131nda meseleye yakla\u015f\u0131ld\u0131\u011f\u0131nda, birinci s\u00f6ylemin ciddi hatalar ve sapmalar bar\u0131nd\u0131rd\u0131\u011f\u0131n\u0131, ikinci s\u00f6ylemin ise temel kabulleri a\u00e7\u0131s\u0131ndan f\u0131k\u0131h usul\u00fcn\u00fcn belirledi\u011fi \u00e7er\u00e7eveyle ba\u011fda\u015fmas\u0131n\u0131n m\u00fcmk\u00fcn g\u00f6r\u00fcnmedi\u011fini ifade edebiliriz\u201d ifadelerini kulland\u0131.\n\n","created_at":"2024-02-24T10:31:09.000000Z","updated_at":"2024-02-24T10:31:09.000000Z"}