Okullarda “Görgü Kuralları” müfredat kapsamına alındı

Okullarda “Görgü Kuralları” müfredat kapsamına alındı Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yapılan yazılı açıklamaya göre, ortaokullarda “Görgü Kuralları ve Nezaket” dersi ile liselerde “Adabımuaşeret” dersinin öğretim programı hazırlandı. MEB, dersin adını pedagojik uygunluk açısından liselerde “adabımuaşeret”, ortaokullarda ise “görgü kuralları ve nezaket” olarak belirledi. Ortaöğretim Genel Müdürlüğünce hazırlanan “adabımuaşeret” dersinin, MEB Temel Eğitim Genel Müdürlüğünce hazırlanan...

{"id":83428,"news_id":15686895,"detail":"Okullarda \u201cG\u00f6rg\u00fc Kurallar\u0131\u201d m\u00fcfredat kapsam\u0131na al\u0131nd\u0131\n

Milli E\u011fitim Bakanl\u0131\u011f\u0131 taraf\u0131ndan yap\u0131lan yaz\u0131l\u0131 a\u00e7\u0131klamaya g\u00f6re, ortaokullarda \u201cG\u00f6rg\u00fc Kurallar\u0131 ve Nezaket\u201d dersi ile liselerde \u201cAdab\u0131mua\u015feret\u201d dersinin \u00f6\u011fretim program\u0131 haz\u0131rland\u0131.\nMEB, dersin ad\u0131n\u0131 pedagojik uygunluk a\u00e7\u0131s\u0131ndan liselerde \u201cadab\u0131mua\u015feret\u201d, ortaokullarda ise \u201cg\u00f6rg\u00fc kurallar\u0131 ve nezaket\u201d olarak belirledi.\n\nOrta\u00f6\u011fretim Genel M\u00fcd\u00fcrl\u00fc\u011f\u00fcnce haz\u0131rlanan \u201cadab\u0131mua\u015feret\u201d dersinin, MEB Temel E\u011fitim Genel M\u00fcd\u00fcrl\u00fc\u011f\u00fcnce haz\u0131rlanan \u201cg\u00f6rg\u00fc kurallar\u0131 ve nezaket\u201d dersinin m\u00fcfredat\u0131, Talim ve Terbiye Kurulu Ba\u015fkanl\u0131\u011f\u0131n\u0131n onay\u0131ndan ge\u00e7ti.\n\nOrtaokullarda t\u00fcm kademelerde se\u00e7meli olarak okutulacak \u201cg\u00f6rg\u00fc kurallar\u0131 ve nezaket\u201d dersi ile \u00f6\u011frencilerin ileti\u015fimde g\u00f6rg\u00fc kurallar\u0131n\u0131n ve nezaketin \u00f6nemini fark etmeleri; aile i\u00e7inde, okulda, toplum i\u00e7inde ve ki\u015filer aras\u0131 ili\u015fkilerde g\u00f6rg\u00fc kurallar\u0131na ve nezakete uygun davran\u0131\u015f sergilemeleri ama\u00e7land\u0131.\n\nDerslerde \u00f6\u011frencilerin farkl\u0131 k\u00fclt\u00fcrlerde g\u00f6rg\u00fc kurallar\u0131 ve nezaketin \u00f6nemini kavramalar\u0131, \u00e7evreye kar\u015f\u0131 duyarl\u0131 olmalar\u0131 ve dijital ortamlarda g\u00f6rg\u00fc kurallar\u0131 ve nezaketin \u00f6nemini fark etmeleri hedeflendi. Ders, iki d\u00fczeyde 72 saatlik \u00f6\u011fretim program\u0131n\u0131 i\u00e7eriyor. Dersin birinci d\u00fczeyindeki m\u00fcfredat, \u201cg\u00f6rg\u00fc ve nezaket\u201d, \u201cailede g\u00f6rg\u00fc kurallar\u0131 ve nezaket\u201d, \u201cokul ortam\u0131nda g\u00f6rg\u00fc kurallar\u0131 ve nezaket\u201d, \u201ctoplum i\u00e7inde g\u00f6rg\u00fc kurallar\u0131 ve nezaket\u201d olmak \u00fczere d\u00f6rt \u00fcniteden olu\u015ftu.\n\nDersin ikinci d\u00fczeyindeki m\u00fcfredat\u0131nda ise \u201cg\u00f6rg\u00fc ve nezaket\u201d, \u201cki\u015filer aras\u0131 ili\u015fkilerde g\u00f6rg\u00fc kurallar\u0131 ve nezaket\u201d, \u201c\u00e7evrede g\u00f6rg\u00fc kurallar\u0131 ve nezaket\u201d, \u201cdijital ortamlarda g\u00f6rg\u00fc kurallar\u0131 ve nezaket\u201d, \u201cfarkl\u0131 k\u00fclt\u00fcrlerde g\u00f6rg\u00fc kurallar\u0131 ve nezaket\u201d olmak \u00fczere be\u015f \u00fcnite yer ald\u0131.\n\n\u201cG\u00f6rg\u00fc ve nezaket\u201d \u00fcnitesinde g\u00f6rg\u00fc, nezaket, zarafet, sayg\u0131, sevgi, te\u015fekk\u00fcr etme, h\u00fcrmet, edep, mahremiyet, hak, sorumluluk ve terbiye ile ilgili \u00f6rnek olaylar anlat\u0131lacak.\n\n\u201cAilede g\u00f6rg\u00fc kurallar\u0131 ve nezaket\u201d \u00fcnitesinde \u00f6\u011frencilerin aile i\u00e7i ileti\u015fimde g\u00f6rg\u00fc kurallar\u0131na uymas\u0131, nazik olmas\u0131, ki\u015fisel bak\u0131m\u0131na \u00f6zen g\u00f6stermesi ve sofra adab\u0131na uygun davranmas\u0131 ama\u00e7land\u0131.\n\n\u201cOkul ortam\u0131nda g\u00f6rg\u00fc kurallar\u0131 ve nezaket\u201d \u00fcnitesinde, \u00f6\u011frencilerin arkada\u015flar\u0131yla ileti\u015fim kurarken nazik olmas\u0131, ortak kullan\u0131m alanlar\u0131n\u0131n temizli\u011fine \u00f6zen g\u00f6stermesi, gerekti\u011finde akranlar\u0131na yard\u0131m etmesi, mill\u00ee ve manevi de\u011ferlere sayg\u0131 g\u00f6stermesi gibi hedeflere uygun kazan\u0131mlar planland\u0131.\n\n\u201cToplum i\u00e7inde g\u00f6rg\u00fc kurallar\u0131 ve nezaket\u201d \u00fcnitesinde \u00f6\u011frencilerin toplumsal alanda nezaketli olmas\u0131n\u0131n, toplum i\u00e7erisinde ileti\u015fim kurdu\u011fu ki\u015fiye uygun hitap \u015feklini tercih etmesinin, ba\u015fkalar\u0131n\u0131n haklar\u0131na sayg\u0131 g\u00f6stermesinin \u00f6nemini fark etmesi y\u00f6n\u00fcnde i\u00e7erik haz\u0131rland\u0131.\n\n\u201cKi\u015filer aras\u0131 ili\u015fkilerde g\u00f6rg\u00fc kurallar\u0131 ve nezaket\u201d \u00fcnitesinde \u00f6\u011frencilerin ki\u015filer aras\u0131 ileti\u015fimde g\u00f6rg\u00fc ve nezaketin \u00f6nemini kavramas\u0131 ve empati becerisine sahip bireylerin toplumsal birlikteli\u011fe sa\u011flayaca\u011f\u0131 katk\u0131lar\u0131 fark etmesi; \u201c\u00e7evrede g\u00f6rg\u00fc kurallar\u0131 ve nezaket\u201d \u00fcnitesinde ise \u00f6\u011frencilerin \u00e7evresindeki sorunlara y\u00f6nelik projeler \u00fcretmesi sa\u011flanacak.\n\n\u201cDijital ortamlarda g\u00f6rg\u00fc kurallar\u0131 ve nezaket\u201d \u00fcnitesinde \u00f6\u011frencilerin dijital ileti\u015fim ara\u00e7lar\u0131n\u0131 kullan\u0131rken nezaket ifadeleri kullanman\u0131n \u00f6nemini kavramalar\u0131 ve buna uygun davran\u0131\u015flar\u0131 sergilemelerine d\u00f6n\u00fck i\u00e7erik haz\u0131rland\u0131. Dijital ileti\u015fimin aile i\u00e7i ileti\u015fimi engellememesi gerekti\u011fi \u00fczerinde durulacak olan derslerde, dijital ortamlarda zaman\u0131 verimli kullanman\u0131n \u00f6nemi vurgulanacak.\n\n\u201cFarkl\u0131 k\u00fclt\u00fcrlerde g\u00f6rg\u00fc kurallar\u0131 ve nezaket\u201d \u00fcnitesinde \u00f6\u011frencilerin farkl\u0131 k\u00fclt\u00fcrlerdeki g\u00f6rg\u00fc kurallar\u0131 ve nezaket ifadelerini tan\u0131mas\u0131, bunlara \u00f6rnekler vermesi ve sayg\u0131 duymas\u0131 ama\u00e7land\u0131.\n\nLiselerde drama, g\u00f6zlem, tart\u0131\u015fma gibi etkinlikler d\u00fczenlenecek\nLise 9 ve 10. s\u0131n\u0131flarda 36 saatlik \u00f6\u011fretim program\u0131 i\u00e7eren ders, se\u00e7meli dersler kapsam\u0131na al\u0131nd\u0131.\n\n\u201cAdab\u0131mua\u015feret\u201d dersi \u00f6\u011fretim program\u0131, T\u00fcrk k\u00fclt\u00fcr\u00fc ve toplumsal geli\u015fmeler g\u00f6z \u00f6n\u00fcnde bulundurularak g\u00f6rg\u00fc ve nezaket kurallar\u0131n\u0131n geni\u015f bir bak\u0131\u015f a\u00e7\u0131s\u0131yla ele al\u0131nmas\u0131n\u0131 sa\u011flayacak bi\u00e7imde uygulamaya d\u00f6n\u00fck haz\u0131rland\u0131.\n\n\u00d6\u011frencilerin adab\u0131mua\u015ferete uygun konu\u015fmalar\u0131, giyinmeleri ve davranmalar\u0131n\u0131n hedeflendi\u011fi derslerde kazan\u0131mlar i\u00e7in gerekli becerilerin geli\u015ftirilmesinde etkinliklerle zenginle\u015ftirilmi\u015f, ilgi \u00e7ekici ara\u015ft\u0131rma ve uygulamaya y\u00f6nelik bir \u00f6\u011frenme s\u00fcreci planland\u0131.\n\nProgram ile mill\u00ee ve manevi de\u011ferlerini \u00f6z\u00fcmseyerek tutum ve davran\u0131\u015flar\u0131n\u0131 bu istikamette \u015fekillendiren; insanlar aras\u0131nda kar\u015f\u0131l\u0131kl\u0131 sevgi, sayg\u0131 ve toplumsal huzurun sa\u011flanmas\u0131 amac\u0131yla insan ili\u015fkilerini d\u00fczenleyen kurallar\u0131 hayat\u0131na uygulayan bireyler yeti\u015ftirmek ama\u00e7land\u0131.\n\n\u201cAdab\u0131mua\u015feret\u201d dersinde teorik bilgilerin \u00f6\u011fretilmesinden ziyade drama, g\u00f6zlem, tart\u0131\u015fma gibi etkinliklere yer verilerek \u00f6\u011frencilerin yaparak\/ya\u015fayarak \u00f6\u011frenmelerine imk\u00e2n tan\u0131nacak. Ders ile \u00f6\u011frencilerin ge\u00e7mi\u015ften bug\u00fcne k\u00fclt\u00fcrde yer alan g\u00f6rg\u00fc, nezaket ve zarafeti i\u00e7selle\u015ftirmeleri sa\u011flanarak davran\u0131\u015fa d\u00f6n\u00fc\u015fen kal\u0131c\u0131 \u00f6\u011frenmelere zemin haz\u0131rlanacak.\n\nDers, 7 \u00fcnitede anlat\u0131lacak\nLiselerdeki dersin m\u00fcfredat\u0131, 7 \u00fcniteden olu\u015ftu. \u201cK\u00fclt\u00fcrden kavrama adab\u0131mua\u015feret\u201d ad\u0131n\u0131 ta\u015f\u0131yan ilk \u00fcnite ile \u00f6\u011frencilerin \u201cedep, g\u00f6rg\u00fc, terbiye, medenilik, sab\u0131r, zarafet ve nezaket\u201d kavramlar\u0131n\u0131 ve farkl\u0131 k\u00fclt\u00fcrlerden adab\u0131mua\u015feret ile ilgili \u00f6rnekleri tan\u0131malar\u0131 hedeflendi.\n\n\u201cKi\u015fisel tutum ve adab\u0131mua\u015feret\u201d adl\u0131 ikinci \u00fcnite ile \u00f6\u011frencilerin, g\u00fcven verici davran\u0131\u015flar\u0131 ay\u0131rt etmeleri ve iyili\u011fin \u00f6nemini anlamalar\u0131n\u0131n yan\u0131 s\u0131ra ki\u015fisel bak\u0131m ve temizlik kurallar\u0131 ve ortama uygun giyinmenin \u00f6nemi anlat\u0131lacak.\n\n\u201cAilede adab\u0131mua\u015feret\u201d \u00fcnitesinde aile i\u00e7i ili\u015fkilerde sevgi ve sayg\u0131n\u0131n \u00f6nemi, mahremiyet, Kur\u2019an-\u0131 Kerim ve s\u00fcnnette anne babaya h\u00fcrmet, akrabal\u0131k ili\u015fkilerinde adab\u0131mua\u015feret, sevin\u00e7 ve \u00fcz\u00fcnt\u00fcde aile bireyleriyle bir araya gelme gibi konular ve \u201cs\u0131lay\u0131rahim\u201d (anne, baba ve akrabay\u0131 ziyaret etme) kavram\u0131n\u0131n \u00f6nemi \u00fczerinde durulacak.\n\nProgram\u0131n en kapsaml\u0131 \u00fcnitesi olan \u201ctoplumda adab\u0131mua\u015feret\u201d isimli d\u00f6rd\u00fcnc\u00fc \u00fcnitede ortak kullan\u0131m alanlar\u0131nda salon programlar\u0131nda, okulda, kom\u015fuluk ili\u015fkilerinde, ziyaretlerde, misafirlerin kar\u015f\u0131lanmas\u0131, a\u011f\u0131rlanmas\u0131 ve u\u011furlanmas\u0131nda adab\u0131mua\u015feretin \u00f6nemine yer verildi.\n\n\u201c\u0130leti\u015fimde, teknoloji ve sosyal medya kullan\u0131m\u0131nda adab\u0131mua\u015feret\u201d adl\u0131 be\u015finci \u00fcnitede ki\u015filer aras\u0131 adab\u0131mua\u015feretin yan\u0131 s\u0131ra teknoloji ve sosyal medya kullan\u0131m\u0131nda adab\u0131mua\u015feret anlat\u0131ld\u0131.\n\n\u201cDo\u011fal kaynaklar\u0131n kullan\u0131m\u0131 ve \u00e7evrenin korunmas\u0131nda adab\u0131mua\u015feret\u201d adl\u0131 alt\u0131nc\u0131 \u00fcnitede at\u0131klar\u0131n ayr\u0131\u015ft\u0131r\u0131lmas\u0131 ve geri d\u00f6n\u00fc\u015f\u00fcm projeleri, orman yang\u0131nlar\u0131n\u0131n \u00f6nlenmesi i\u00e7in yap\u0131lan \u00e7al\u0131\u015fmalar, \u00e7evre dostu projeler gibi uygulamalara de\u011finildi.\n\n\u201c\u0130\u015f ve meslek hayat\u0131nda adab\u0131mua\u015feret\u201d adl\u0131 son \u00fcnitede ise giyim ku\u015fama \u00f6zen g\u00f6sterme, g\u00f6r\u00fc\u015fmeye zaman\u0131nda gelme, el s\u0131kma, g\u00f6z konta\u011f\u0131 kurma ve beden diline \u00f6nem verme gibi davran\u0131\u015flar\u0131n \u00f6nemi \u00fczerinde duruldu.\n","created_at":"2023-12-11T11:39:08.000000Z","updated_at":"2023-12-11T11:39:08.000000Z"}