Bülbül: PISA’nın bilinirliğini artırdık

Bülbül: PISA’nın bilinirliğini artırdık Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürü Kemal Bülbül, 2022 Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı‘nın (PISA) sonuçlarına göre Türkiye’nin özellikle matematik ve fen alanında hızlı bir ilerleme gösterdiğini, okuma alanında düşük ortalamaya rağmen ülkeler arasındaki farkın azaltıldığını, bu alanda iyileştirme için çalışmaların devam ettiğini belirtti. Milli Eğitim Bakanlığı yaptığı açıklamada şu ifadelere...

{"id":83177,"news_id":15686644,"detail":"B\u00fclb\u00fcl: PISA\u2019n\u0131n bilinirli\u011fini art\u0131rd\u0131k\n\u00d6l\u00e7me, De\u011ferlendirme ve S\u0131nav Hizmetleri Genel M\u00fcd\u00fcr\u00fc Kemal B\u00fclb\u00fcl, 2022 Uluslararas\u0131 \u00d6\u011frenci De\u011ferlendirme Program\u0131\u2018n\u0131n (PISA) sonu\u00e7lar\u0131na g\u00f6re T\u00fcrkiye\u2019nin \u00f6zellikle matematik ve fen alan\u0131nda h\u0131zl\u0131 bir ilerleme g\u00f6sterdi\u011fini, okuma alan\u0131nda d\u00fc\u015f\u00fck ortalamaya ra\u011fmen \u00fclkeler aras\u0131ndaki fark\u0131n azalt\u0131ld\u0131\u011f\u0131n\u0131, bu alanda iyile\u015ftirme i\u00e7in \u00e7al\u0131\u015fmalar\u0131n devam etti\u011fini belirtti. Milli E\u011fitim Bakanl\u0131\u011f\u0131 yapt\u0131\u011f\u0131 a\u00e7\u0131klamada \u015fu ifadelere yer verdi:\n\n\u201cPISA\u2019n\u0131n 15 ya\u015f\u0131ndaki \u00f6\u011frencilerin matematik, okuma becerileri ve fen alanlar\u0131ndaki bilgi ve becerilerini de\u011ferlendirdi\u011fini anlatan B\u00fclb\u00fcl, 2022 y\u0131l\u0131nda yap\u0131lan PISA sonu\u00e7lar\u0131n\u0131n bug\u00fcn itibar\u0131yla t\u00fcm d\u00fcnyayla ayn\u0131 zamanda olacak \u015fekilde a\u00e7\u0131kland\u0131\u011f\u0131n\u0131 s\u00f6yledi.\n\nOECD taraf\u0131ndan haz\u0131rlanan rapora ili\u015fkin B\u00fclb\u00fcl, \u015f\u00f6yle konu\u015ftu:\n\n\u2018Rapora bakt\u0131\u011f\u0131m\u0131zda, yirmi y\u0131ll\u0131k s\u00fcre\u00e7 i\u00e7inde durumunu d\u00fczenli olarak art\u0131ran \u00fclke konumunday\u0131z. \u00d6zellikle matematik ve fen alan\u0131nda h\u0131zl\u0131 bir ilerleme g\u00f6steriyoruz. Matematik alan\u0131nda sadece iki \u00fclke Makoa (\u00c7in) ve T\u00fcrkiye h\u0131zl\u0131 y\u00fckseli\u015f g\u00f6steren \u00fclkeler. Benzer durum fen alan\u0131 i\u00e7in de ge\u00e7erli. Fen alan\u0131na bakt\u0131\u011f\u0131m\u0131zda Makoa (\u00c7in), Peru, Singapur ve T\u00fcrkiye h\u0131zl\u0131 y\u00fckseli\u015f g\u00f6steren \u00fclkeler. Okuma becerilerinde ise 2012 y\u0131l\u0131ndan itibaren ba\u015fta OECD \u00fclkeleri olmak \u00fczere t\u00fcm \u00fclkelerde d\u00fc\u015f\u00fc\u015f e\u011filimi devam ediyor. \u00dclkemiz de ise dura\u011fan bir seyir var. Raporda bu detaylar\u0131 g\u00f6rmek m\u00fcmk\u00fcn.\u2019\n\nOECD taraf\u0131ndan haz\u0131rlanan raporda, \u2018T\u00fcrkiye, on y\u0131ldan uzun bir s\u00fcre boyunca \u00e7o\u011fu alanda PISA\u2019da iyile\u015fme g\u00f6steren az say\u0131da \u00fclkeden biridir.\u201d ifadesinin yer ald\u0131\u011f\u0131na i\u015faret eden B\u00fclb\u00fcl, \u2018E\u011fitimde herkes kabul eder ki al\u0131nan kararlar\u0131n olumlu ya da olumsuz yans\u0131mas\u0131 sonradan kendini g\u00f6stermeye ba\u015flar. Matematik ve fen alan\u0131nda en h\u0131zl\u0131 y\u00fckseli\u015f g\u00f6steren iki \u00fclkeden birinin T\u00fcrkiye olmas\u0131, yapt\u0131\u011f\u0131m\u0131z \u00e7al\u0131\u015fmalar\u0131n nas\u0131l bir fayda verdi\u011fini g\u00f6stermekte.\u2019 diye konu\u015ftu.\n\u201cPISA\u2019n\u0131n bilinirli\u011fini art\u0131rd\u0131k\u201d\nB\u00fclb\u00fcl, 2014-2019 y\u0131llar\u0131 aras\u0131nda T\u00fcrkiye PISA koordinat\u00f6rl\u00fc\u011f\u00fc yapt\u0131\u011f\u0131n\u0131, 2015-2018-2022 PISA uygulamalar\u0131n\u0131 ayn\u0131 ekibin y\u00fcr\u00fctt\u00fc\u011f\u00fcn\u00fc bildirdi.\n\nS\u00fcre\u00e7 i\u00e7inde nelerin yap\u0131ld\u0131\u011f\u0131na ili\u015fkin de\u011ferlendirmelerde bulunan B\u00fclb\u00fcl, \u2018\u00d6ncelikle PISA\u2019n\u0131n bilinirli\u011fini art\u0131rd\u0131k.\u2019 dedi.\n\nT\u00fcrkiye\u2019nin sonu\u00e7lar\u0131n\u0131n 2015 y\u0131l\u0131nda b\u00fct\u00fcn d\u00fcnyada oldu\u011fu gibi d\u00fc\u015f\u00fck geldi\u011fine i\u015faret eden B\u00fclb\u00fcl, s\u00f6zlerine \u015f\u00f6yle devam etti:\n\n\u2018Bunun en b\u00fcy\u00fck etkisi s\u0131nav\u0131n bilgisayar ortam\u0131nda yap\u0131lmas\u0131yd\u0131. FAT\u0130H projesinin hayata ge\u00e7mesi, EBA \u00fczerinden dijital i\u00e7eriklere ula\u015f\u0131m\u0131n yayg\u0131nla\u015fmas\u0131, \u00f6zellikle dezavantajl\u0131 \u00f6\u011frencilerimizin bunlara ula\u015f\u0131m\u0131n kolayla\u015fmas\u0131 fen ve matematik alan\u0131nda ilerlememizi sa\u011flad\u0131. Bunun yan\u0131nda \u0130YEP (\u0130lkokullarda Yeti\u015ftirme Program\u0131), \u00f6\u011frenme eksikliklerinin telafi edilmesi sonu\u00e7lara katk\u0131 sa\u011flad\u0131. 2016 y\u0131l\u0131nda ilk defa yat\u0131r\u0131m program\u0131na e\u011fitim izleme projeleri eklendi. 2017 y\u0131l\u0131nda 5. s\u0131n\u0131flara izleme ara\u015ft\u0131rmas\u0131 yapt\u0131k. O y\u0131l 5. s\u0131n\u0131flara giden \u00f6\u011frencilerimiz 2022 y\u0131l\u0131nda 10. s\u0131n\u0131fa giden \u00e7ocuklar\u0131m\u0131z ve PISA\u2019ya kat\u0131lan \u00f6\u011frencilerimizin y\u00fczde 96\u2019s\u0131 10. s\u0131n\u0131f \u00f6\u011frencisi.\u2019\n\nAkademik Becerilerin \u0130zlenmesi ve De\u011ferlendirilmesi (AB\u0130DE) Projesi kapsam\u0131nda 2016-2018 y\u0131llar\u0131nda T\u00fcrkiye\u2019nin en kapsaml\u0131 il bazl\u0131 izleme ara\u015ft\u0131rmalar\u0131n\u0131 hayata ge\u00e7irdiklerini ve buradan elde ettikleri verilerle m\u00fcfredatta ve ders kitaplar\u0131nda yenilikler yapt\u0131klar\u0131n\u0131 belirten B\u00fclb\u00fcl, e\u011fitimde yenilik\u00e7i ad\u0131mlar atmaya devam ettiklerini vurgulad\u0131.\n\n\u201cFen okuryazarl\u0131\u011f\u0131 alan\u0131nda Norve\u00e7 ile ayn\u0131 puanday\u0131z\u201d\n\nB\u00fclb\u00fcl, fen e\u011fitimde EBA\u2019n\u0131n i\u00e7eriklerinin zenginle\u015fmesiyle birlikte \u00f6\u011frencilerin \u00f6\u011fretim y\u00f6ntemi a\u00e7\u0131s\u0131ndan g\u00f6rsel ara\u00e7lar\u0131 da kullanmaya ba\u015flad\u0131\u011f\u0131n\u0131 anlatt\u0131.\n\n\u2018Bug\u00fcn fen okuryazarl\u0131\u011f\u0131 alan\u0131nda Norve\u00e7 ile ayn\u0131 puanday\u0131z.\u2019 diyen B\u00fclb\u00fcl, \u015funlar\u0131 kaydetti:\n\n\u2018PISA sonu\u00e7lar\u0131 s\u00f6z konusu oldu\u011funda her zaman \u00f6rnek \u00fclke olarak Finlandiya g\u00f6sterilmektedir. PISA 2022\u2019ye g\u00f6re Finlandiya 20. s\u0131rada yer almaktad\u0131r. Oysa Finlandiya n\u00fcfus olarak \u00fclkemize benzememektedir. OECD kendi haz\u0131rlad\u0131\u011f\u0131 raporda \u00e7a\u011f n\u00fcfusu a\u00e7\u0131s\u0131nda T\u00fcrkiye ile benzerlik g\u00f6steren ve en fazla \u00f6\u011frencisi olan \u00fclkeler olarak ABD, Meksika, Brezilya, Endonezya ve Filipinler ile T\u00fcrkiye aras\u0131nda kar\u015f\u0131la\u015ft\u0131rma yapm\u0131\u015ft\u0131r. Bu kar\u015f\u0131la\u015ft\u0131rmaya g\u00f6re T\u00fcrkiye \u00fc\u00e7 alanda da ABD\u2019den sonra ikinci s\u0131rada yer almaktad\u0131r.\u2019\n\u201cOkuma becerilerinin geli\u015ftirilmesi i\u00e7in bir dizi \u00f6nlem ald\u0131k\u201d\nGenel M\u00fcd\u00fcr B\u00fclb\u00fcl, e\u011fitimde dijitalle\u015fmenin artmas\u0131yla birlikte hem soru bi\u00e7imlerinin de\u011fi\u015fmesi hem dijital \u00e7a\u011f\u0131n getirdi\u011fi de\u011fi\u015fikliklerle birlikte t\u00fcm \u00fclkelerde okuma becerilerinde d\u00fc\u015f\u00fc\u015f\u00fcn devam etti\u011fini belirterek, \u2018\u00dclkemizde de sonu\u00e7lar bu y\u00f6nde.T\u00fcrkiye bu alanda d\u00fc\u015f\u00fck bir ortalama g\u00f6sterse de istikrarl\u0131 bir sonu\u00e7 ortaya koymakta ve \u00fclkeler aras\u0131ndaki fark\u0131 azaltmakta.\u2019 dedi.\n\nOkuma becerileri alan\u0131nda istenilen geli\u015fimin g\u00f6sterilmesi i\u00e7in bir dizi \u00e7al\u0131\u015fma ba\u015flatt\u0131klar\u0131n\u0131 hat\u0131rlatan B\u00fclb\u00fcl, bu y\u00f6nde \u00f6\u011fretim y\u0131l\u0131 ba\u015f\u0131nda bir\u00e7ok mevzuatta yenilik yap\u0131ld\u0131\u011f\u0131n\u0131 s\u00f6yledi.\n\nMill\u00ee E\u011fitim Bakanl\u0131\u011f\u0131 \u00d6l\u00e7me ve De\u011ferlendirme Y\u00f6netmeli\u011fi\u2019nin yay\u0131mland\u0131\u011f\u0131n\u0131 dile getiren B\u00fclb\u00fcl, \u2018Okul s\u0131navlar\u0131nda \u00e7oktan se\u00e7meli sorular\u0131n yerine a\u00e7\u0131k u\u00e7lu sorular\u0131n kullan\u0131lmas\u0131, konu\u015fma, dinleme becerilerinin \u00f6l\u00e7\u00fclmesi ve temel e\u011fitim y\u00f6netmeli\u011finde yap\u0131lan de\u011fi\u015fiklikle birlikte T\u00fcrk\u00e7e ge\u00e7me notunun 70\u2019e \u00e7ekilmesi yap\u0131lan birka\u00e7 yenilik. Ayr\u0131ca ilkokullarda T\u00fcrk\u00e7enin etkin ve g\u00fczel kullan\u0131m\u0131na y\u00f6nelik \u00f6zel \u00f6l\u00e7me ara\u00e7lar\u0131n\u0131n kullan\u0131lacak ve \u00f6\u011frenci geli\u015fimi s\u00fcrekli olarak izlenecek. Ayr\u0131ca T\u00fcrk\u00e7emizin geli\u015fimine y\u00f6nelik d\u00f6rt beceride T\u00fcrk\u00e7e dil s\u0131nav\u0131 izleme ara\u015ft\u0131rmas\u0131 da y\u00f6netmelikte yer ald\u0131 ve bu \u00e7al\u0131\u015fman\u0131n daha geni\u015f kat\u0131l\u0131mla yap\u0131lmas\u0131 y\u00f6n\u00fcnde karar al\u0131nd\u0131.'\u201d\n

\u00a0\n","created_at":"2023-12-05T11:56:07.000000Z","updated_at":"2023-12-05T11:56:07.000000Z"}