Ula\u015ft\u0131rma ve Altyap\u0131 Bakanl\u0131\u011f\u0131, engellilerin, hava, demir ve kara yollar\u0131 ula\u015f\u0131m a\u011f\u0131ndan daha kolay yararlanabilmesi amac\u0131yla \u00e7e\u015fitli projeler y\u00fcr\u00fct\u00fcyor. Bakanl\u0131k, 3 Aral\u0131k D\u00fcnya Engelliler G\u00fcn\u00fc dolay\u0131s\u0131yla yap\u0131lan \u00e7al\u0131\u015fmalar\u0131 aktard\u0131. Bakanl\u0131ktan yap\u0131lan yaz\u0131l\u0131 a\u00e7\u0131klamada; 2021\u2019de y\u00fcr\u00fcrl\u00fc\u011fe giren Eri\u015filebilir Ula\u015f\u0131m Stratejisi ve Eylem Plan\u0131 ile her yerde, herkes i\u00e7in ve her zaman ula\u015f\u0131mda eri\u015filebilirli\u011fin sa\u011flanmas\u0131 ve t\u00fcm yeni ula\u015f\u0131m giri\u015fimlerinin tamamen eri\u015filebilir hale getirilmesi do\u011frultusunda \u00e7al\u0131\u015f\u0131ld\u0131\u011f\u0131 ifade edildi.\n
Bakanl\u0131k, hareket kabiliyeti k\u0131s\u0131tl\u0131 bireylerin ula\u015f\u0131mda eri\u015filebilirlik ihtiya\u00e7lar\u0131na y\u00f6nelik hizmetler sunuldu\u011funu belirtti. Bu kapsamda, her noktaya ula\u015f\u0131m\u0131n sa\u011flanmas\u0131n\u0131n yan\u0131 s\u0131ra her bireye ula\u015fmak amac\u0131yla \u2018Eri\u015filebilir Hizmet A\u011f\u0131\u2019 olu\u015fturma \u00e7al\u0131\u015fmalar\u0131 yap\u0131yor.\n
\u00dclkemizde bug\u00fcne kadar \u2018Eri\u015filebilirlik Belgesi\u2019 alm\u0131\u015f toplam 40 havaliman\u0131 bulunuyor. Bu kapsamda, s\u00f6z konusu havalimanlar\u0131nda da eri\u015filebilirlik standartlar\u0131na uygun dan\u0131\u015fma, pasaport, bilet sat\u0131\u015f ve check-in bankolar\u0131 ile eri\u015filebilir tuvaletler olu\u015fturuldu. Ayr\u0131ca eri\u015filebilirlik standartlar\u0131na uygun rampa ve basamaklar tesis edildi, hissedilebilir yer zemin d\u00f6\u015femeleri yap\u0131ld\u0131.\n
Eri\u015filebilirlik standartlar\u0131na sahip engelli otopark\u0131 olu\u015fturulurken engelli yolcular\u0131n \u00fccretsiz olarak bu hizmetten faydalanabilmeleri sa\u011flan\u0131yor.\u00a0 Terminallerde di\u011fer katlara eri\u015fimi sa\u011flayan rampalar, \u0130ngilizce ve T\u00fcrk\u00e7e sesli uyar\u0131 veren ve Braille kabartmal\u0131 butonlar\u0131 bulunan, tekerlekli sandalyeliler taraf\u0131ndan da kullan\u0131labilecek \u00f6l\u00e7\u00fclerde asans\u00f6rler hayata ge\u00e7irildi. Terminal i\u00e7inde ve d\u0131\u015f\u0131nda standartlara uygun tahsis edilmi\u015f engelli telefonlar\u0131 bulunuyor. Terminal i\u00e7indeki yeme i\u00e7me mahallerine ula\u015f\u0131mda kot farkl\u0131l\u0131klar\u0131 giderildi. Engelli yolcular\u0131n dinlenmeleri i\u00e7in yeterli say\u0131da koltuk grubu planland\u0131.\n\u0130stanbul Havaliman\u0131 \u201ceri\u015filebilirlik hizmetleri\u201d ile \u00f6n plana \u00e7\u0131k\u0131yor\n
T\u00fcrkiye\u2019nin uluslararas\u0131 alandaki etkisini ve etkinli\u011fini art\u0131ran \u0130stanbul Havaliman\u0131 ayn\u0131 zamanda \u2018Eri\u015febilirlik Hizmetleri\u2019 ile de \u00f6ne \u00e7\u0131k\u0131yor. \u0130stanbul Havaliman\u0131\u2019nda bulunan \u00e7ok \u00f6zel misafir odas\u0131nda istairport.com web sitesinden ba\u015fvuru yaparak \u2018\u00c7ok \u00d6zel Misafir Kart\u0131\u2019 alan Demans, Cerebral Palsi, Otizm ve Down Sendromlu yolcular; u\u00e7u\u015f kap\u0131lar\u0131 b\u00f6lgesinde bulunan \u2018\u00c7ok \u00d6zel Misafir\u2019 odalar\u0131nda sakin bir zaman ge\u00e7irebiliyor ve \u0130GA Buggy ara\u00e7lar\u0131ndan bir refakat\u00e7ileriyle beraber \u00fccretsiz faydalanabiliyor.\n
Karayollar\u0131 Genel M\u00fcd\u00fcrl\u00fc\u011f\u00fcn\u00fcn sorumlulu\u011fundaki devlet ve il yollar\u0131nda da engelli bireylerin faydalanabilece\u011fi \u015fekilde tasarlanm\u0131\u015f yaya rampas\u0131 veya asans\u00f6r i\u00e7eren yaya \u00fcst ge\u00e7it tipleri uygulan\u0131rken mevcut yaya \u00fcst ge\u00e7itleri b\u00fcnyesinde ilave asans\u00f6r yap\u0131ld\u0131.
\nYol a\u011flar\u0131nda \u00e7e\u015fitli noktalarda hemzemin yaya ge\u00e7itlerinin orta ref\u00fcjleri ve yaya yollar\u0131 engellilerin kullan\u0131m\u0131na uygun olarak d\u00fczenlenirken yeni ve mevcut yaya kald\u0131r\u0131mlar\u0131 ve hemzemin yaya ge\u00e7itlerinde engelli bireylerin kullan\u0131m\u0131na uygun hissedilebilir y\u00fczey, orta ref\u00fcj d\u00fczenlemeleri, rampalar ve butonlu sinyalizasyon uygulamalar\u0131 hayata ge\u00e7iriliyor.
\nYaya kald\u0131r\u0131mlar\u0131, tekerlekli sandalye kullan\u0131c\u0131lar\u0131n\u0131n manevra yapmak i\u00e7in daha geni\u015f alan ihtiyac\u0131 g\u00f6z \u00f6n\u00fcne al\u0131narak tasarlan\u0131yor.\nEri\u015filebilir ula\u015f\u0131m \u00e7al\u0131\u015fmalar\u0131yla bir milyon 142 bin 142 engelli yolcu seyahat etti\n
YHT ve ana hat trenlerinde 2023 y\u0131l\u0131n\u0131n ba\u015f\u0131ndan bug\u00fcne kadar 1 milyon 142 bin 142 ki\u015fi engelli yolcu seyahat etti. TCDD Ta\u015f\u0131mac\u0131l\u0131k Genel M\u00fcd\u00fcrl\u00fc\u011f\u00fc, i\u015fletti\u011fi y\u00fcksek h\u0131zl\u0131, anahat ve konvansiyonel trenlere bilet sat\u0131\u015f\u0131n\u0131n yap\u0131ld\u0131\u011f\u0131 bilet sat\u0131\u015f sistemini yenileyerek, engelli vatanda\u015flar\u0131n seyahatlerinin her a\u015famas\u0131nda destekleyici uygulamalar\u0131 hayata ge\u00e7irdi. TCDD taraf\u0131ndan demir yolu ta\u015f\u0131mac\u0131l\u0131\u011f\u0131nda yat\u0131r\u0131mlar devam ederken y\u00fcksek h\u0131zl\u0131 trenler (YHT) ve di\u011fer ana hat trenlerinde toplam 275 tekerlekli sandalye alan\u0131 olu\u015fturuldu. Ana hat ve b\u00f6lgesel trenler i\u00e7in 43 seyyar rampa yapt\u0131r\u0131larak, kullan\u0131lmaya ba\u015fland\u0131. YHT\u2019ler i\u00e7in 20 rampa al\u0131m\u0131 ve da\u011f\u0131t\u0131m\u0131 yap\u0131ld\u0131. Temin \u00e7al\u0131\u015fmalar\u0131 devam eden Mill\u00ee Tren Projesi ve yeni imal edilecek ara\u00e7lar engelli yolcular\u0131n eri\u015fimine uygun olarak projelendirildi.\nTuruncu masa eri\u015filebilir ula\u015f\u0131m hizmet noktas\u0131\n
Hareket kabiliyeti k\u0131s\u0131tl\u0131 bireylerin H\u0131zl\u0131 tren terminallerinde g\u00fcvenli dola\u015f\u0131m\u0131n\u0131 sa\u011flamak amac\u0131yla \u2018Turuncu Masa Eri\u015filebilir Ula\u015f\u0131m Hizmet Noktas\u0131\u2019 uygulamas\u0131 da hayata ge\u00e7irildi.\n
Uygulamayla, s\u00f6z konusu bireyler gar\/istasyon giri\u015finde belirlenen yerden al\u0131narak, trendeki seyahat edece\u011fi koltu\u011fa yerle\u015ftiriliyor ve seyahat sonunda trenden al\u0131narak gar\/istasyon \u00e7\u0131k\u0131\u015f\u0131ndaki hizmet noktas\u0131 butonunun bulundu\u011fu noktaya kadar ula\u015ft\u0131r\u0131l\u0131yor. Uygulama Y\u00fcksek H\u0131zl\u0131 Tren (YHT) garlar\u0131nda 2019\u2019dan itibaren kullan\u0131l\u0131yor. T\u00fcm ula\u015f\u0131m t\u00fcrlerinde hizmet veren terminallerde yayg\u0131nla\u015ft\u0131r\u0131lmas\u0131na y\u00f6nelik \u00e7al\u0131\u015fmalar devam ediyor.\n
Yolcu yo\u011funlu\u011fu olan ana hat ve YHT garlar\u0131nda hareket kabiliyeti k\u0131s\u0131tl\u0131 yolcular\u0131n seyahatlerini kolayla\u015ft\u0131rmak amac\u0131yla 19 YHT i\u015f yerinde (Ankara, Eryaman YHT Gar\u0131, Eski\u015fehir, Konya, Sel\u00e7uklu, Karaman, Pendik, S\u00f6\u011f\u00fctl\u00fc\u00e7e\u015fme, Bostanc\u0131, Halkal\u0131, \u0130zmit, Polatl\u0131, Boz\u00fcy\u00fck, Bilecik, Arifiye, Gebze, K\u0131r\u0131kkale, Yozgat, Sivas ) 58 personel ile yard\u0131m almak isteyen yolculara \u201cTuruncu Masa\u201d hizmeti veriliyor. Turuncu Masa hizmetinden Ekim 2023 ay\u0131 dahil 52 bin 50 yolcu yararland\u0131.\n
Engelli vatanda\u015flar; \u015fehir i\u00e7i ve \u015fehirler aras\u0131 ula\u015f\u0131m hizmetlerinden \u00fccretsiz veya indirimli faydalanabiliyor. Engelli vatanda\u015flar; demiryollar\u0131 ve denizyollar\u0131n\u0131n \u015fehir i\u00e7i hatlar\u0131 ile belediyelere, belediyeler taraf\u0131ndan kurulan \u015firketlere, birlik, m\u00fcessese ve i\u015fletmelere veya belediyeler taraf\u0131ndan yetki verilen \u00f6zel \u015fah\u0131s ya da \u015firketlere ait \u015fehir i\u00e7i toplu ta\u015f\u0131ma hizmetlerinden \u00fccretsiz olarak faydalanabiliyor. \u015eehirleraras\u0131 otob\u00fcslerden %30 indirimli yararlanabiliyor. %40 ve \u00fczeri oranda engelli olan yolcular, promosyon biletler hari\u00e7 t\u00fcm i\u00e7 hat biletlerde %20 indirim ve t\u00fcm d\u0131\u015f hat biletlerde %25 indirim uygulan\u0131yor.\ne-Devlet\u2019ten \u2018engel kald\u0131ran\u2019 hizmetler\n
e-Devlet\u2019te Engel Yok projesi kapsam\u0131nda ger\u00e7ekle\u015ftirilen Engelsiz \u00c7a\u011fr\u0131 Merkezi projesi b\u00fcnyesinde i\u015faret dili bilen e-Devlet \u00c7a\u011fr\u0131 Merkezi \u00e7al\u0131\u015fanlar\u0131 ile g\u00f6r\u00fcnt\u00fcl\u00fc olarak destek sa\u011flanabiliyor. e-Devlet Kap\u0131s\u0131 kullan\u0131c\u0131s\u0131 i\u015fitme engelli vatanda\u015flar\u0131n, ihtiya\u00e7 duyduklar\u0131 \u00e7a\u011fr\u0131 merkezi hizmetini mobil uygulamalar \u00fczerinden de alabilmeleri i\u00e7in, \u2018e-Devlet Kap\u0131s\u0131 Engelsiz \u0130leti\u015fim Merkezi\u2019 hayata ge\u00e7irildi.\n306 bin 457 cezai i\u015flem uyguland\u0131\n
Bakanl\u0131ktan yap\u0131lan a\u00e7\u0131klamada, kald\u0131r\u0131m ve otoparklarda hareket kabiliyeti k\u0131s\u0131tl\u0131 bireylerin eri\u015fimini engelleyen i\u015fgallere ili\u015fkin yap\u0131lan denetimlerin artt\u0131r\u0131ld\u0131\u011f\u0131 belirtildi. Bu kapsamda engelli otopark\u0131 ve kald\u0131r\u0131m i\u015fgalleri illerde yetkili kurumlar taraf\u0131ndan denetleniyor. 2022 Nisan ile 2023 Ekim d\u00f6neminde bu konuda 1 milyon 253 bin 295 denetim yap\u0131lm\u0131\u015f olup; 306 bin 457 adet cezai i\u015flem uyguland\u0131\u011f\u0131 belirtildi.\n","created_at":"2023-12-03T06:52:07.000000Z","updated_at":"2023-12-03T06:52:07.000000Z"}