Ula\u015ft\u0131rma ve Altyap\u0131 Bakan\u0131 Abdulkadir Uralo\u011flu, Azerbaycan\u2019\u0131n Zengilan \u015fehrinde d\u00fczenlenen, Transit Koridorlar\u0131n Olu\u015fturulmas\u0131yla ilgili \u201cAvrasya\u2019n\u0131n Potansiyelinden Faydalanmak\u201d konulu panele kat\u0131ld\u0131.\n
Panelde konu\u015fan Bakan Uralo\u011flu, T\u00fcrkiye\u2019nin 2053 vizyonu do\u011frultusunda, Asya, Avrupa, Afrika ve Ortado\u011fu aras\u0131nda artan ticarete paralel olarak\n
ula\u015ft\u0131rma ba\u011flant\u0131lar\u0131n\u0131 art\u0131rmay\u0131 hedeflediklerini s\u00f6yledi.\n
Do\u011fu-Bat\u0131 ba\u011flant\u0131s\u0131n\u0131n geli\u015ftirilmesi kapsam\u0131nda ger\u00e7ekle\u015ftirilen Bak\u00fc-Tiflis-Kars demiryolu hatt\u0131 ile Asya ve Avrupa aras\u0131ndaki Orta Koridorun demiryolu ba\u011flant\u0131s\u0131n\u0131 sa\u011flamla\u015ft\u0131rd\u0131klar\u0131n\u0131 ifade eden Bakan Uralo\u011flu, \u201c2053 vizyonumuz do\u011frultusunda, Asya, Avrupa, Afrika ve Ortado\u011fu aras\u0131nda artan ticarete paralel olarak ula\u015ft\u0131rma ba\u011flant\u0131lar\u0131n\u0131 art\u0131rmay\u0131 hedefliyoruz.\u201d dedi.\n
Bakan Uralo\u011flu, \u201cDemiryolu altyap\u0131s\u0131n\u0131 geli\u015ftirmeye ciddi bir pay ay\u0131rd\u0131k. Gerek Asya\u2019dan gerekse Orta Do\u011fu\u2019dan gelecek y\u00fcklerin ak\u0131\u015f\u0131n\u0131 sorunsuz bir \u015fekilde sa\u011flamak i\u00e7in, Yavuz Sultan Selim K\u00f6pr\u00fcs\u00fc ile Asya ve Avrupa k\u0131talar\u0131 aras\u0131nda, Marmaray\u2019dan sonra, ikinci demiryolu ba\u011flant\u0131s\u0131n\u0131 tesis ediyoruz. Bulgaristan ile artan demiryolu potansiyelini de dikkate alarak, ikinci bir demiryolu ge\u00e7i\u015f noktas\u0131 kurulmas\u0131 konusunda Mutabakat Zapt\u0131 imzalad\u0131k. Kom\u015fu \u00fclkeler ile ulusal demiryolu a\u011f\u0131m\u0131z aras\u0131ndaki ba\u011flant\u0131lar\u0131 da geli\u015ftirmek i\u00e7in \u00e7al\u0131\u015fmalar\u0131m\u0131z devam ediyor. T\u00fcrkiye olarak hem \u00fclkemizin do\u011fusunda, bat\u0131s\u0131nda ve g\u00fcneyinde yeni ba\u011flant\u0131 noktalar\u0131 tesis etmek i\u00e7in var g\u00fcc\u00fcm\u00fczle \u00e7a\n
l\u0131\u015f\u0131yoruz hem de bu ba\u011flant\u0131lar\u0131 Akdeniz, Ege Denizi ve Karadeniz\u2019deki limanlar\u0131m\u0131zla destekliyoruz\u201d diye konu\u015ftu.\nOrta koridorun demiryolu ba\u011flant\u0131s\u0131n\u0131 sa\u011flam\u0131\u015f olduk\n
Bakan Uralo\u011flu, \u201cDo\u011fu-Bat\u0131 ba\u011flant\u0131s\u0131n\u0131n geli\u015ftirilmesi kapsam\n
\u0131nda ger\u00e7ekle\u015ftirdi\u011fimiz Bak\u00fc-Tiflis-Kars demiryolu hatt\u0131 ile Asya ve Avrupa aras\u0131ndaki Orta Koridorun demiryolu ba\u011flant\u0131s\u0131n\u0131 sa\u011flam\u0131\u015f olduk. Orta Koridoru destekleyici eylem planlar\u0131n\u0131 b\u00f6lge \u00fclkeleri ile birlikte belirliyoruz. Ald\u0131\u011f\u0131m\u0131z kararlar\u0131 uygulamaya aktaracak ad\u0131mlar\u0131n da takip\u00e7isiyiz. \u00dclkemizin do\u011fusunda yeni bir ba\u011flant\u0131 olarak, Zengezur Koridoru\u2019nu ulusal a\u011f\u0131m\u0131za ba\u011flamak i\u00e7in yeni bir demiryolu in\u015fa edece\u011fiz. Azerbaycanl\u0131 karde\u015flerimizle yak\u0131n bir \u015fekilde Zengezur\u2019un b\u00f6lgemizin bar\u0131\u015f g\u00fczergah\u0131 olmas\u0131 i\u00e7in var g\u00fcc\u00fcm\u00fczle \u00e7al\u0131\u015f\u0131yoruz\u201d dedi.\n
Bakan Uralo\u011flu, \u201cTicaretin t\u00fcm gerekliliklerine uyan ve ihtiya\u00e7 duyulan ula\u015ft\u0131rma altyap\u0131s\u0131 ile ilgili sorun ya\u015famayan ta\u015f\u0131y\u0131c\u0131, rahat\u00e7a ta\u015f\u0131mac\u0131l\u0131k yapabiliyor mu? Maalesef hay\u0131r, peki neden? Karayolu ta\u015f\u0131mac\u0131l\u0131\u011f\u0131nda ikili ve transit ta\u015f\u0131malar\u0131 serbestle\u015ftirmedi\u011fimiz, s\u00fcr\u00fcc\u00fclerimizi vize zorluklar\u0131 alt\u0131nda ezdi\u011fimiz ve demiryollar\u0131nda kar\u015f\u0131l\u0131kl\u0131 i\u015fletile bilirlik konusunda gerekli ad\u0131mlar\u0131 yeterince atmad\u0131\u011f\u0131m\u0131z i\u00e7in. Bu zorluklar\u0131 ortadan kald\u0131rmak i\u00e7in ihtiya\u00e7 duydu\u011fumuz iki \u015fey; samimiyet ve i\u015f birli\u011fi\u201d diye konu\u015ftu.\n
Bakan Uralo\u011flu, \u201cBizler \u00fclkemizin do\u011fusunda ve g\u00fcneyinde demiryolu ile yap\u0131lacak transit ta\u015f\u0131malar i\u00e7in a\u011flar\u0131m\u0131z\u0131 h\u0131zla geli\u015ftirirken, sevk edece\u011fimiz y\u00fcklerin bat\u0131 s\u0131n\u0131rlar\u0131m\u0131zda s\u0131k\u0131\u015fmas\u0131n\u0131 istemiyoruz. Bu ama\u00e7la ge\u00e7en sene T\u00fcrkiye, Bulgaristan, Macaristan ve S\u0131rbistan olarak Ula\u015ft\u0131rma Bakanlar\u0131 Konseyi\u2019ni kurduk. Bu konseyde ilk ald\u0131\u011f\u0131m\u0131z karar demiryolu \u00e7al\u0131\u015fma grubunu kurmak oldu. T\u00fcrkiye\u2019den sonra y\u00fcklerin devam etmesi i\u00e7in muhataplar\u0131m\u0131zla ortak eylem plan\u0131 \u00fczerinde \u00e7al\u0131\u015f\u0131yoruz. S\u00f6ylemek istedi\u011fim, ticaretin h\u0131z\u0131na yeti\u015fmek i\u00e7in yeni zorluklar \u00e7\u0131karacak uygulamalardan sak\u0131nmak ve mevcut zorluklar\u0131 ivedilikle ortadan kald\u0131rmak gerekiyor. T\u00fcrkiye olarak, b\u00f6lgesel planlamalara ve d\u00fczenlemelere \u00e7ok \u00f6nem veriyoruz. Ula\u015ft\u0131rma sekt\u00f6r\u00fcne milyarlarca dolar yat\u0131r\u0131m yap\u0131l\u0131yor, ama biliyoruz ki t\u00fcm b\u00f6lgenin ula\u015ft\u0131rma altyap\u0131s\u0131 geli\u015fme h\u0131z\u0131 ayn\u0131 oranda olmazsa planlamalardaki koordinasyonsuzluk sebebiyle ortaya \u00e7\u0131kacak darbo\u011fazlar bu yat\u0131r\u0131mlardan verimli olarak faydalanmay\u0131 engelleyecektir. Bu y\u00fczden, yat\u0131r\u0131mlar\u0131m\u0131z\u0131 birbirimizden haberdar olarak yapmal\u0131 ve birlikte planlamal\u0131y\u0131z\u201d diye konu\u015ftu.\n
Bakan Uralo\u011flu, paneldeki konu\u015fmas\u0131n\u0131n ard\u0131ndan kat\u0131l\u0131mc\u0131lar\u0131n sorular\u0131n\u0131 yan\u0131tlad\u0131.\nBizler bir rakip de\u011fil bir g\u00fczergah olu\u015fturuyoruz\n
\u201cT\u00fcrkiye, Irak\u2019\u0131n Basra ilinden kendi s\u0131n\u0131r\u0131na kadar uzanan, Asya ile Avrupa aras\u0131ndaki seyahat s\u00fcresini k\u0131saltarak \u00fclkeyi transit merkez haline getirebilecek bir kara ve demiryolu ula\u015f\u0131m koridorunu, Irak ile birlikte in\u015fa edece\u011fini duyurdu. T\u00fcrkiye\u2019nin bu koridordaki vizyonu nedir ve siz buray\u0131 Orta Koridorun bir uzant\u0131s\u0131 olarak m\u0131 g\u00f6r\u00fcyorsunuz? S\u00fcvey\u015f Kanal\u0131\u2019na rakip olacak m\u0131? \u015eeklindeki soruya Bakan Uralo\u011flu \u015f\u00f6yle yan\u0131t verdi;\n
\u201cUla\u015ft\u0131rma koridorlar\u0131na verdi\u011fimiz b\u00fcy\u00fck \u00f6nem \u00e7er\u00e7evesinde yeni ba\u011flant\u0131 noktalar\u0131 tesis etmek ve bu ba\u011flant\u0131lar\u0131 Akdeniz, Ege Denizi ve Karadeniz\u2019deki limanlarla desteklemek i\u00e7in \u00e7al\u0131\u015fmaktay\u0131z. \u00dclke olarak, sadece do\u011fu-bat\u0131 g\u00fczergah\u0131nda de\u011fil, ayn\u0131 zamanda kuzey-g\u00fcney aks\u0131nda da planlamalar\u0131m\u0131za devam ediyoruz. Sizlerin de bildi\u011fi gibi, Basra K\u00f6rfezi\u2019ni T\u00fcrkiye \u00fczerinden Avrupa\u2019ya ve Orta Asya\u2019ya ba\u011flayaca\u011f\u0131z. Say\u0131n Cumhurba\u015fkan\u0131m\u0131z ve Irak Ba\u015fbakan\u0131 bu konuda gerekli iradeyi 2023 y\u0131l\u0131 ba\u015f\u0131nda ortaya koymu\u015flard\u0131r. Bizler, bu ama\u00e7la gerek Irak ile gerekse di\u011fer b\u00f6lge \u00fclkeleri ile yak\u0131n i\u015f birli\u011fi i\u00e7erisindeyiz. \u00d6ncelikle belirtmek isterim ki Kalk\u0131nma Yolu S\u00fcvey\u015f Kanal\u0131n\u0131n bir alternatifi de\u011fildir, bizler bir rakip de\u011fil farkl\u0131 bir g\u00fczergah olu\u015fturuyoruz. Kalk\u0131nma yolu olarak adland\u0131r\u0131lan bu yeni g\u00fczerg\u00e2h Irak taraf\u0131nda yakla\u015f\u0131k 1200 km\u2019lik hem \u00e7ift hat demiryolu hem de otoyol yap\u0131m\u0131n\u0131 i\u00e7eriyor. T\u00fcrkiye taraf\u0131nda ise ulusal demiryolu ve karayolu a\u011f\u0131m\u0131za yakla\u015f\u0131k 130 km\u2019lik demiryolu ve 300 km\u2019lik otoyol ile ba\u011flamak i\u00e7in gerekli teknik \u00e7al\u0131\u015fmalar\u0131 tamamlad\u0131k.\u201d\n
Kalk\u0131nma yolunu neden bu kadar \u00f6nemsiyoruz?\u00a0\n
\u201cOrta koridor\u2019u destekleyecek ve b\u00f6lgenin ula\u015ft\u0131rma ba\u011flant\u0131sall\u0131\u011f\u0131n\u0131 ve transit ta\u015f\u0131mac\u0131l\u0131k potansiyelini g\u00fc\u00e7lendirecek bir \u00e7al\u0131\u015fma olarak g\u00f6r\u00fcyoruz\u201d\n
Bakan Uralo\u011flu, Kalk\u0131nma yoluna verilen \u00f6nemin, Orta Koridoru destekleyecek bir proje oldu\u011funu belirterek, \u015funlar\u0131 ifade etti;
\n\u201c\u00c7\u00fcnk\u00fc, Bat\u0131 Afrika\u2019dan G\u00fcney Asya\u2019ya ve Ortado\u011fu\u2019yu da i\u00e7ine alan b\u00f6lgedeki y\u00fcklerin Avrupa ve Orta Asya\u2019ya eri\u015fiminde ciddi kolayl\u0131klar sa\u011flayacakt\u0131r. Kalk\u0131nma yolu ile, G\u00fcney Asya\u2019daki bir y\u00fck Irak\u2019\u0131n Faw Liman\u0131\u2019ndan sonra tek g\u00fcmr\u00fck noktas\u0131 ge\u00e7i\u015fi ve mod de\u011fi\u015ftirmeden Avrupa s\u0131n\u0131rlar\u0131na ula\u015facakt\u0131r. Bu kolayl\u0131\u011f\u0131n alternatifi yok, di\u011fer se\u00e7eneklerle gelen ilave g\u00fcmr\u00fck ge\u00e7i\u015fleri ve mod de\u011fi\u015ftirme zorunluluklar\u0131, maliyet ve s\u00fcreyi ciddi olarak art\u0131rmaktad\u0131r. Keza, Kalk\u0131nma yolu sayesinde K\u00f6rfez \u00dclkeleri ile Orta Asya aras\u0131nda da elveri\u015fli bir yeni hat olu\u015facakt\u0131r. Bu g\u00fczergah\u0131 da \u00e7ok \u00f6nemsiyoruz. K\u0131sacas\u0131, bu koridoru, Orta Koridor\u2019u destekleyecek ve b\u00f6lgenin ula\u015ft\u0131rma ba\u011flant\u0131sall\u0131\u011f\u0131n\u0131 ve transit ta\u015f\u0131mac\u0131l\u0131k potansiyelini g\u00fc\u00e7lendirecek bir \u00e7al\u0131\u015fma olarak g\u00f6r\u00fcyoruz. \u015eunun alt\u0131n\u0131 \u00e7izmek isterim ki, ta\u015f\u0131ma koridorlar\u0131n\u0131n kesi\u015fiminde oldu\u011fumuzun bilinciyle, en verimli \u00e7\u00f6z\u00fcmleri ortaklar\u0131m\u0131z ile hayata ge\u00e7irmekte kararl\u0131y\u0131z.\u201d\n","created_at":"2023-11-16T14:31:06.000000Z","updated_at":"2023-11-16T14:31:06.000000Z"}