Bütçede en büyük pay eğitime ayrıldı

Millî Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, Bakanlığın 2024 yılı bütçesinin görüşüldüğü TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda sunum yaptı. ANKARA-BHA TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda, Bakanlığının 2024 yılı bütçesinin sunumunu yapan Tekin, cumhuriyetin 100. yılını kutladı. Cumhuriyeti kuran Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ü, vefatının 85. yılında saygıyla andıklarını ifade eden Tekin, Atatürk’ün “Cumhurbaşkanı olmasaydım, Millî Eğitim Bakanı olurdum.”...

{"id":82107,"news_id":15685552,"detail":"Mill\u00ee E\u011fitim Bakan\u0131 Yusuf Tekin, Bakanl\u0131\u011f\u0131n 2024 y\u0131l\u0131 b\u00fct\u00e7esinin g\u00f6r\u00fc\u015f\u00fcld\u00fc\u011f\u00fc TBMM Plan ve B\u00fct\u00e7e Komisyonunda sunum yapt\u0131.\n

ANKARA-BHA\n\n\n\n\n\nTBMM Plan ve B\u00fct\u00e7e Komisyonunda, Bakanl\u0131\u011f\u0131n\u0131n 2024 y\u0131l\u0131 b\u00fct\u00e7esinin sunumunu yapan Tekin, cumhuriyetin 100. y\u0131l\u0131n\u0131 kutlad\u0131.\n\nCumhuriyeti kuran Gazi Mustafa Kemal Atat\u00fcrk\u2019\u00fc, vefat\u0131n\u0131n 85. y\u0131l\u0131nda sayg\u0131yla and\u0131klar\u0131n\u0131 ifade eden Tekin, Atat\u00fcrk\u2019\u00fcn \u201cCumhurba\u015fkan\u0131 olmasayd\u0131m, Mill\u00ee E\u011fitim Bakan\u0131 olurdum.\u201d s\u00f6zleriyle y\u00fcceltti\u011fi bir sorumlulu\u011fu ta\u015f\u0131ma bilinciyle var g\u00fc\u00e7leriyle \u00e7al\u0131\u015fmaya devam edeceklerini vurgulad\u0131.\n\nE\u011fitim ile hem kalk\u0131nma hem de mill\u00ee birlik ve beraberli\u011fin sa\u011flanmas\u0131 aras\u0131nda \u00e7ok g\u00fc\u00e7l\u00fc bir ba\u011f bulundu\u011funa i\u015faret eden Tekin, bireylerin e\u011fitim seviyesi artt\u0131k\u00e7a \u00fclkenin siyasi, sosyal ve ekonomik geli\u015fiminin de ayn\u0131 oranda artt\u0131\u011f\u0131n\u0131 s\u00f6yledi.\n\nBakan Tekin, \u015fu de\u011ferlendirmelerde bulundu: \u201cCumhuriyetin 100. y\u0131l\u0131nda daha m\u00fcreffeh bir T\u00fcrkiye\u2019nin \u015fafa\u011f\u0131nda e\u011fitim sistemimizi, kendini tan\u0131man\u0131n ve iyi insan olman\u0131n \u015fartlar\u0131n\u0131 i\u00e7eren bir \u00f6zg\u00fcrle\u015fme s\u00fcreci olarak yap\u0131land\u0131r\u0131yoruz. Kendi medeniyet de\u011ferlerimiz ekseninde d\u00fcnyay\u0131 kavrayan g\u00fc\u00e7l\u00fc bireylerin k\u00fclt\u00fcr, sanat ve teknoloji odakl\u0131 geli\u015fimlerine dayanan yeni bir sistematik olu\u015fturma \u00e7abas\u0131nday\u0131z. T\u00fcrkiye\u2019nin bug\u00fcn oldu\u011fu gibi yar\u0131n da ideal mefkuresini tan\u0131mlayabilmesi bak\u0131m\u0131ndan hayati bir \u00f6neme sahip olan ve maddi altyap\u0131s\u0131 b\u00fcy\u00fck oranda tamamlanm\u0131\u015f bir zeminde kurulacak bu yeni e\u011fitim \u00f6\u011fretim sistemati\u011fi, maarif \u00e7a\u011f\u0131 olarak tecelli edece\u011fine inand\u0131\u011f\u0131m\u0131z T\u00fcrkiye Y\u00fczy\u0131l\u0131 idealinin ger\u00e7ekle\u015fmesi i\u00e7in kritik bir \u00f6nem arz etmektedir. Son 20 y\u0131lda b\u00fcy\u00fck oranda tamamlanan bu altyap\u0131 \u00fczerinde kendi sistemimizi in\u015fa etmenin, isti\u015fareye dayal\u0131 ve mill\u00ee bir bilin\u00e7le kendi modelimizi \u00fcretmenin tam vakti oldu\u011funa inan\u0131yoruz.\n\nBizim modelimiz hem insani varolu\u015fumuzun evrensel do\u011fas\u0131na uygun ve onu geli\u015ftiren bir felsefe \u00fczerine kendisini konumland\u0131racak hem de ait oldu\u011fumuz tarihin, gelene\u011fin ve medeniyetin temel karakteristi\u011fini ta\u015f\u0131yan mill\u00ee bir i\u00e7erikle \u015fekillenecektir. Ancak bu sayede e\u011fitimde arzu etti\u011fimiz hedefleri yakalayabilir, gen\u00e7lerimizin hem do\u011fal ve f\u0131tri geli\u015fimini esas alan hem de pedagojik ihtiya\u00e7lar\u0131n\u0131 kar\u015f\u0131layabilen zengin bir m\u00fcktesebat \u00fcretebiliriz. Bu, \u015f\u00fcphesiz ki bizim m\u00fcntesibi ve takip\u00e7isi oldu\u011fumuz b\u00fcy\u00fck ve kadim medeniyet vizyonumuzun da bir gere\u011fidir.\u201d\n\nBu inan\u00e7la erken \u00e7ocukluk e\u011fitiminden ba\u015flayarak e\u011fitim ve \u00f6\u011fretimin her kademesinde b\u00fct\u00fcn bireylerin nitelikli e\u011fitime eri\u015fti\u011fi bir sistemi olu\u015fturmay\u0131 hedeflediklerini dile getiren Tekin, b\u00fct\u00fcn \u00e7al\u0131\u015fmalar\u0131 bu hedefe uygun olarak y\u00fcr\u00fctt\u00fcklerini, e\u011fitim politikalar\u0131n\u0131 bu do\u011frultuda \u015fekillendirdiklerini vurgulad\u0131.\n\nTekin, k\u0131s\u0131tl\u0131 imk\u00e2nlarla y\u00fcz y\u0131l \u00f6ncesinde kurulan cumhuriyetin bug\u00fcn 19 milyonun \u00fczerinde \u00f6\u011frencisi, 1 milyonun \u00fczerinde \u00f6\u011fretmeni, 74 binin \u00fczerinde e\u011fitim kurumuyla yakla\u015f\u0131k 21 milyonluk kitleyi, dolayl\u0131 olarak T\u00fcrkiye\u2019nin tamam\u0131n\u0131 etkileyen bir aritmeti\u011fe sahip oldu\u011funu ifade etti.\n\n\u201cB\u00fct\u00e7ede en b\u00fcy\u00fck pay e\u011fitime ayr\u0131ld\u0131\u201d\nBakan Tekin, 2024 Y\u0131l\u0131 Merkez\u00ee Y\u00f6netim B\u00fct\u00e7e Kanunu\u2019nda en b\u00fcy\u00fck pay\u0131n bu y\u0131l da e\u011fitime ayr\u0131ld\u0131\u011f\u0131n\u0131, toplumun t\u00fcm kesimlerini i\u00e7ine alan \u00f6rg\u00fcn ve yayg\u0131n e\u011fitim hizmetlerini y\u00fcr\u00fctmek i\u00e7in Mill\u00ee E\u011fitim Bakanl\u0131\u011f\u0131 (MEB), Y\u00fcksek\u00f6\u011fretim Kurulu (Y\u00d6K), \u00d6l\u00e7me, Se\u00e7me ve Yerle\u015ftirme Merkezi Ba\u015fkanl\u0131\u011f\u0131 (\u00d6SYM), Y\u00fcksek\u00f6\u011fretim Kalite Kurulu (Y\u00d6KAK), \u00fcniversiteler ve di\u011fer bakanl\u0131klara ayr\u0131lan kaynaklarla birlikte e\u011fitim b\u00fct\u00e7esinin 1 trilyon 619 milyar 907 milyon 408 bin lira olarak belirlendi\u011fini anlatt\u0131.\n\nBu rakam\u0131n 2024 y\u0131l\u0131 merkez\u00ee y\u00f6netim b\u00fct\u00e7esinin y\u00fczde 14,6\u2019s\u0131n\u0131 olu\u015fturdu\u011funun alt\u0131n\u0131 \u00e7izen Tekin, \u201c2002\u2019de 4 milyar 955 milyon dolar olan Mill\u00ee E\u011fitim Bakanl\u0131\u011f\u0131 b\u00fct\u00e7esi, 2023 y\u0131l\u0131nda 16 milyar 215 milyon dolara, 2024 y\u0131l\u0131nda ise 38 milyar 294 milyon dolara \u00e7\u0131kar\u0131ld\u0131.\u201d dedi.\n\nTekin, sunumunda obezite ve dijital ba\u011f\u0131ml\u0131l\u0131kla m\u00fccadele, fiziksel aktivitenin te\u015fviki, devam-devams\u0131zl\u0131k, s\u0131n\u0131f tekrar\u0131 ve \u00f6l\u00e7me de\u011ferlendirme, \u00f6\u011fretmenlerle g\u00f6r\u00fc\u015fme i\u00e7in randevu sisteminin getirilmesi gibi konular\u0131 i\u00e7eren mevzuat de\u011fi\u015fikliklerine ili\u015fkin bilgiler verdi.\n\nM\u00fcdahale komisyonlar\u0131 kurulacak\nBakan Tekin, devams\u0131zl\u0131k ve erken okul terki riski ta\u015f\u0131yan \u00f6\u011frencilerin devam etti\u011fi okullara y\u00f6nelik kurumsal kapasite geli\u015ftirme ve erken okul terkine y\u00f6nelik fark\u0131ndal\u0131k artt\u0131rma \u00e7al\u0131\u015fmalar\u0131na devam ettiklerini, bu kapsamda okullarda \u00f6nleme m\u00fcdahale komisyonlar\u0131 kurulmas\u0131n\u0131 kararla\u015ft\u0131rd\u0131klar\u0131n\u0131 s\u00f6yledi.\n\nAyr\u0131ca g\u00f6rsel sanatlar, m\u00fczik, drama, performans sanatlar\u0131, at\u00f6lye \u00e7al\u0131\u015fmalar\u0131, telafi, yeti\u015ftirme s\u0131n\u0131flar\u0131 ve \u00f6\u011frenciler i\u00e7in ment\u00f6rl\u00fck hizmetleri gibi okul i\u00e7i ve okul d\u0131\u015f\u0131 e\u011fitim etkinliklerinden olu\u015fan entegre bir \u00f6nleme, m\u00fcdahale ve telafi modeli geli\u015ftirme \u00e7al\u0131\u015fmas\u0131 i\u00e7erisinde olduklar\u0131n\u0131 kaydeden Tekin, orta\u00f6\u011fretim \u00e7a\u011f n\u00fcfusunda okulla\u015fmayan t\u00fcm gen\u00e7lere tek tek ula\u015farak \u015fartlar\u0131na uygun okulla\u015fma se\u00e7eneklerinden faydalanmalar\u0131n\u0131 sa\u011flad\u0131klar\u0131n\u0131 aktard\u0131.\n\nE\u011fitim \u00e7a\u011f n\u00fcfusundaki t\u00fcm \u00e7ocuklar\u0131n e\u011fitimle bulu\u015fmalar\u0131n\u0131 s\u00fcrd\u00fcr\u00fclebilir k\u0131lmay\u0131 ama\u00e7lad\u0131klar\u0131n\u0131 belirten Tekin, \u201cT\u00fcm e\u011fitim kademelerinde okuldan erken ayr\u0131lma riski ta\u015f\u0131yan \u00f6\u011frencilerin erken tespitini kolayla\u015ft\u0131rmak i\u00e7in \u00e7oklu veri noktalar\u0131 kullanan bir erken uyar\u0131 sistemi geli\u015ftiriyoruz.\u201d bilgisini verdi.\n\n\u201c\u00d6\u011fretim programlar\u0131nda yapt\u0131\u011f\u0131m\u0131z de\u011fi\u015fiklikleri bu motivasyonla ger\u00e7ekle\u015ftiriyoruz\u201d\nBakan Tekin, e\u011fitimin niteli\u011finin art\u0131r\u0131lmas\u0131 amac\u0131na y\u00f6nelik, ya\u015fanan toplumsal geli\u015fmeler, olu\u015fan talepler ve de\u011fi\u015fen ya\u015fam \u015fartlar\u0131 neticesinde \u00f6\u011frencilere \u00e7a\u011f\u0131n gerektirdi\u011fi temel yetkinlikleri, fikr\u00ee temelleri ve toplumsal de\u011ferleri kazand\u0131rmay\u0131 istediklerini dile getirerek \u015f\u00f6yle devam etti: \u201cBakanl\u0131k olarak \u00f6\u011fretim programlar\u0131nda yapt\u0131\u011f\u0131m\u0131z de\u011fi\u015fiklikleri bu motivasyonla ger\u00e7ekle\u015ftiriyoruz.\n\n\u0130\u00e7eri\u011fin, birbirinden kopuk bilgi kompart\u0131manlar\u0131 \u015feklinde de\u011fil, g\u00fcndelik hayatta oldu\u011fu gibi birbiri ile ili\u015fkili bir ba\u011flam b\u00fct\u00fcnl\u00fc\u011f\u00fc i\u00e7inde \u00f6\u011frencilere kazand\u0131r\u0131lmas\u0131n\u0131 hedefliyoruz. B\u00f6ylece \u00f6\u011frencilerin ger\u00e7ek hayatta kar\u015f\u0131la\u015ft\u0131klar\u0131 problemlerde oldu\u011fu gibi olaylara \u00e7ok boyutlu yakla\u015fmalar\u0131na imk\u00e2n verecek bir anlay\u0131\u015f\u0131 m\u00fcmk\u00fcn oldu\u011funca h\u00e2kim k\u0131lmaya \u00e7aba sarf ediyoruz.\nBakanl\u0131\u011f\u0131m\u0131za ba\u011fl\u0131 \u00f6rg\u00fcn ve yayg\u0131n e\u011fitim kurumlar\u0131nda uygulanan programlar\u0131, konu alan\u0131nda meydana gelen de\u011fi\u015fim ve geli\u015fmeler, bireyin ve toplumun ihtiya\u00e7 ve beklentileri ile K-12 Beceriler \u00c7er\u00e7evesi T\u00fcrkiye B\u00fct\u00fcnc\u00fcl Modeli do\u011frultusunda s\u00fcrekli iyile\u015ftirmekte ve g\u00fcncellemekteyiz.\u201d\n\nBu de\u011fi\u015fimlerin ya\u015fand\u0131\u011f\u0131 alanlar\u0131 s\u00fcrekli takip ettiklerini, gerekli \u00e7al\u0131\u015fmalar\u0131 h\u0131zl\u0131ca ders \u00e7izelgeleri ve \u00f6\u011fretim programlar\u0131na yans\u0131tt\u0131klar\u0131n\u0131 ifade eden Tekin, bu do\u011frultuda ilk\u00f6\u011fretim ve orta\u00f6\u011fretim d\u00fczeyinde uygulanmakta olan haftal\u0131k ders \u00e7izelgelerinde yer alan se\u00e7meli dersler b\u00f6l\u00fcm\u00fcn\u00fc; \u00f6\u011frencilerin gerekli akademik becerileri edinmelerinin yan\u0131nda yetenekleri do\u011frultusunda da yeti\u015ftirilmelerinin sa\u011flanmas\u0131, ilgi ve ihtiya\u00e7 duyduklar\u0131 alanlarda geli\u015fimlerine zemin haz\u0131rlanmas\u0131, mill\u00ee, manevi, ahlaki de\u011ferlerin kazand\u0131r\u0131lmas\u0131 amac\u0131yla 2023-2024 e\u011fitim \u00f6\u011fretim y\u0131l\u0131ndan itibaren uygulanmak \u00fczere g\u00fcncellediklerini s\u00f6yledi.\n\nHaftal\u0131k ders \u00e7izelgeleri kapsam\u0131nda ihdas edilen se\u00e7meli derslere y\u00f6nelik \u00f6\u011fretim programlar\u0131 geli\u015ftirdiklerini anlatan Tekin, \u00e7a\u011f\u0131n ihtiya\u00e7lar\u0131n\u0131 ve geli\u015fen teknolojiyi g\u00f6z \u00f6n\u00fcnde bulundurarak hem ilk\u00f6\u011fretim hem de orta\u00f6\u011fretim seviyesinde se\u00e7meli ders grubunu bir b\u00fct\u00fcn olacak \u015fekilde \u201cinsan, toplum ve bilim\u201d, \u201cdin, ahlak ve de\u011fer\u201d ile \u201ck\u00fclt\u00fcr, sanat ve spor\u201d olmak \u00fczere \u00fc\u00e7 ba\u015fl\u0131kta g\u00fcncellediklerini dile getirdi.\n\n\u201cDe\u011ferlerimizi evrensel bak\u0131\u015f a\u00e7\u0131s\u0131yla harmanlayarak yeniden in\u015fa etmeliyiz\u201d\n2023-2024 e\u011fitim \u00f6\u011fretim y\u0131l\u0131ndan itibaren okutulmak \u00fczere ilk\u00f6\u011fretim seviyesinde 16 se\u00e7meli dersi, orta\u00f6\u011fretim seviyesinde de 18 se\u00e7meli dersi \u00f6\u011frencilerin tercihine sunduklar\u0131na i\u015faret eden Tekin, ayr\u0131ca \u201csosyal sorumluluk program\u0131\u201d ile sosyal sorumluluk ve toplum hizmeti anlay\u0131\u015f\u0131n\u0131n geli\u015ftirilmesini hedeflediklerini ve orta\u00f6\u011fretim s\u00fcresi boyunca en az 40 saatlik sosyal sorumluluk program\u0131 \u00e7al\u0131\u015fma zorunlulu\u011fu getirdiklerini kaydetti.\n\nMedeniyetin nesillere aktar\u0131lmas\u0131n\u0131n ancak ve ancak dilin korunmas\u0131, geli\u015ftirilmesi ve g\u00fc\u00e7lenmesiyle sa\u011flanabilece\u011fine dikkati \u00e7eken Tekin, \u201cE\u011fitimciler olarak hepimizin \u00f6ncelikli g\u00f6revi, miras ald\u0131\u011f\u0131m\u0131z medeniyetimizi idrak ederek mill\u00ee k\u00fclt\u00fcr \u015fuuruyla dilimize sahip \u00e7\u0131kmakt\u0131r. Yerli ve mill\u00ee k\u00fclt\u00fcr de\u011ferlerimizi evrensel bak\u0131\u015f a\u00e7\u0131s\u0131yla harmanlayarak yeniden in\u015fa etmeliyiz. Teknolojik geli\u015fimlerin, ya\u015fanan d\u00f6n\u00fc\u015f\u00fcmlerin ve dijitalle\u015fmenin hayat\u0131m\u0131z\u0131n her alan\u0131n\u0131 etkiledi\u011fi bu h\u0131zl\u0131 akan \u00e7a\u011fda, dilimizi t\u00fcm \u00f6zg\u00fcnl\u00fc\u011f\u00fcyle muhafaza etmek birincil vazifemizdir.\u201d diye konu\u015ftu.\n\nBakan Tekin, 6 \u015eubat depremlerinin tahribat\u0131n\u0131 gidermek i\u00e7in Bakanl\u0131k olarak bir\u00e7ok alanda kapsaml\u0131 faaliyetler ger\u00e7ekle\u015ftirdiklerini anlatt\u0131.\n\nOnar\u0131m ihtiyac\u0131 olu\u015fan e\u011fitim yap\u0131lar\u0131n\u0131n tamam\u0131n\u0131n \u00e7al\u0131\u015fmalar\u0131n\u0131 tamamlad\u0131klar\u0131n\u0131 dile getiren Tekin, bu kapsamda deprem b\u00f6lgesindeki yakla\u015f\u0131k 45 bin dersli\u011fi, 2023-2024 e\u011fitim \u00f6\u011fretim d\u00f6nemi i\u00e7in haz\u0131r h\u00e2le getirdiklerini s\u00f6yledi.\n\n\u201cY\u00fcksek\u00f6\u011fretimde bir\u00e7ok alanda \u00f6nemli ilerlemeler kaydedildi\u201d\nY\u00fcksek\u00f6\u011fretimde son y\u0131llarda ya\u015fanan niceliksel b\u00fcy\u00fcmeyle ba\u015fta y\u00fcksek\u00f6\u011fretime eri\u015fim olmak \u00fczere bir\u00e7ok alanda \u00f6nemli ilerlemeler kaydedildi\u011fini dile getiren Bakan Tekin, 2022-2023 e\u011fitim ve \u00f6\u011fretim y\u0131l\u0131 itibar\u0131yla 129 devlet, 78 vak\u0131f olmak \u00fczere 207 y\u00fcksek\u00f6\u011fretim kurumunda 8,3 milyon \u00f6\u011frencinin \u00f6\u011frenim g\u00f6rd\u00fc\u011f\u00fcn\u00fc, 1984 y\u0131l\u0131nda 20 bin 333 olan \u00f6\u011fretim eleman\u0131 say\u0131s\u0131n\u0131n ise 2022 y\u0131l\u0131nda 184 bin 702\u2019ye y\u00fckseldi\u011fini ifade etti.\n\nTekin, 2022 verilerine g\u00f6re 93 bin 813 \u00f6\u011fretim \u00fcyesi bulundu\u011funu aktararak, \u015f\u00f6yle konu\u015ftu: \u201c\u00d6\u011fretim elemanlar\u0131n\u0131n y\u00fczde 45,78\u2019si kad\u0131n, y\u00fczde 54,22\u2019si erkektir. Profes\u00f6r unvan\u0131na sahip \u00f6\u011fretim \u00fcyelerin \u00fc\u00e7te biri kad\u0131nd\u0131r. 2003 y\u0131l\u0131nda kad\u0131n \u00f6\u011fretim eleman\u0131 say\u0131s\u0131 toplam \u00f6\u011fretim eleman\u0131 say\u0131s\u0131n\u0131n y\u00fczde 37\u2019si iken bug\u00fcn bu oran y\u00fczde 46\u2019ya y\u00fckselmi\u015ftir. 2003\u2019te ara\u015ft\u0131rma g\u00f6revlisinin y\u00fczde 42\u2019si kad\u0131n iken bug\u00fcn bu oran y\u00fczde 53\u2019e ula\u015fm\u0131\u015ft\u0131r. Ara\u015ft\u0131rma g\u00f6revlilerinin say\u0131s\u0131ndaki art\u0131\u015f ilerleyen d\u00f6nemde y\u00fcksek\u00f6\u011fretim sistemimizdeki \u00f6\u011fretim \u00fcyesi say\u0131s\u0131n\u0131 da art\u0131racakt\u0131r.\u201d\n\nY\u00fcksek\u00f6\u011fretimde misyon farkl\u0131la\u015fmas\u0131 ve ihtisasla\u015fma alan\u0131nda son y\u0131llarda \u00f6nemli geli\u015fmeler kaydedildi\u011fini vurgulayan Tekin, 22 devlet \u00fcniversitesinin genel ve geleneksel \u00e7al\u0131\u015fmalar\u0131 d\u0131\u015f\u0131nda, b\u00f6lgelerin kendi dinamikleri ile haz\u0131rlay\u0131p sunduklar\u0131 projeler do\u011frultusunda b\u00f6lgesel kalk\u0131nma odakl\u0131 misyonlar edinmelerinin sa\u011fland\u0131\u011f\u0131n\u0131 belirtti.\n\nS\u00fcrd\u00fcr\u00fclebilir ve \u0130klim Dostu Kamp\u00fcs uygulamas\u0131yla Y\u00d6K taraf\u0131ndan ilk etapta 11 pilot \u00fcniversitenin belirlendi\u011fini ifade eden Tekin, \u00fcniversitelerin s\u00fcrd\u00fcr\u00fclebilir, enerji verimli, do\u011fa dostu, s\u0131f\u0131r at\u0131kl\u0131 ve \u00e7evreye asgari d\u00fczeyde etki eden kamp\u00fcslere sahip olmas\u0131n\u0131n hedeflendi\u011fini dile getirdi.\n\nTekin, son iki y\u0131lda bir\u00e7ok \u00fcniversitede yapay zek\u00e2 alan\u0131nda lisans ve lisans\u00fcst\u00fc programlar a\u00e7\u0131ld\u0131\u011f\u0131n\u0131, ilk defa Bo\u011fazi\u00e7i \u00dcniversitesi b\u00fcnyesinde Veri Bilimi ve Yapay Zek\u00e2 Enstit\u00fcs\u00fc kuruldu\u011funu an\u0131msatarak, \u201cCumhurba\u015fkanl\u0131\u011f\u0131 Dijital D\u00f6n\u00fc\u015f\u00fcm Ofisi arac\u0131l\u0131\u011f\u0131yla y\u00fcr\u00fct\u00fclen proje kapsam\u0131nda 4 \u00fcniversitede kurulan siber g\u00fcvenlik meslek y\u00fcksekokullar\u0131na 2023 y\u0131l\u0131ndan itibaren \u00f6\u011frenci al\u0131nmaya ba\u015flanm\u0131\u015ft\u0131r.\u201d dedi.\n\nY\u00fcksek\u00f6\u011fretim Kalite Kurulunun (Y\u00d6KAK) faaliyetleri hakk\u0131nda da bilgi veren Tekin, \u015funlar\u0131 kaydetti: \u201cY\u00d6KAK, 2023 y\u0131l\u0131 itibar\u0131yla h\u00e2lihaz\u0131rda 189 y\u00fcksek\u00f6\u011fretim kurumunun kurumsal d\u0131\u015f de\u011ferlendirmesini tamamlam\u0131\u015f, 145 y\u00fcksek\u00f6\u011fretim kurumuna y\u00f6nelik izleme faaliyetlerini ger\u00e7ekle\u015ftirmi\u015f ve 53 y\u00fcksek\u00f6\u011fretim kurumunu Kurumsal Akreditasyon Program\u0131 kapsam\u0131nda akredite etmi\u015ftir. 2027 y\u0131l\u0131na kadar t\u00fcm y\u00fcksek\u00f6\u011fretim kurumlar\u0131m\u0131z\u0131n Kurumsal Akreditasyon Program\u0131 kapsam\u0131nda de\u011ferlendirilmesinin tamamlanmas\u0131 planlanm\u0131\u015ft\u0131r.\n\nY\u00d6KAK d\u0131\u015f de\u011ferlendirme \u00e7al\u0131\u015fmalar\u0131 ger\u00e7ekle\u015ftiren ulusal kurulu\u015flar\u0131n yetkilendirilmesi ve uluslararas\u0131 kurulu\u015flar\u0131n tan\u0131nmas\u0131 g\u00f6revi kapsam\u0131nda, program akreditasyonu \u00e7al\u0131\u015fmalar\u0131 y\u00fcr\u00fcten 24 ulusal akreditasyon kurulu\u015funa yetki vermi\u015f ve 13 uluslararas\u0131 akreditasyon kurulu\u015funu tan\u0131m\u0131\u015ft\u0131r.\u201d\n\nYusuf Tekin, \u00d6SYM\u2019nin t\u00fcm hizmetlerini e-Devlet standartlar\u0131 \u00e7er\u00e7evesinde y\u00fcr\u00fctt\u00fc\u011f\u00fcn\u00fc, bilimsel ve teknolojik yeniliklerden yararlanarak s\u00fcrekli kendisini geli\u015ftirdi\u011fini ve hizmet kalitesini g\u00fcnden g\u00fcne art\u0131rd\u0131\u011f\u0131n\u0131 s\u00f6yledi.\n\n\u00d6SYM\u2019den deprem b\u00f6lgesinde \u00fccretsiz hizmet\n\u00d6SYM\u2019nin tek ve \u00e7ift y\u0131llarda de\u011fi\u015fmek \u00fczere, her y\u0131l yakla\u015f\u0131k 13 milyon adaya 55 farkl\u0131 s\u0131nav ger\u00e7ekle\u015ftiren bir kurum oldu\u011funu hat\u0131rlatan Tekin, \u015f\u00f6yle devam etti: \u201c6 \u015eubat\u2019ta meydana gelen depremler sonras\u0131 Y\u00fcksek\u00f6\u011fretim Kurumlar\u0131 S\u0131nav\u0131\u2019na (YKS), Kamu Personeli Se\u00e7me S\u0131nav\u0131\u2019na (KPSS) ve Dikey Ge\u00e7i\u015f S\u0131nav\u0131\u2019na (DGS) ba\u015fvuru yapan adaylar ile bug\u00fcne kadar yap\u0131lan \u00e7e\u015fitli s\u0131navlarda \u015fehit e\u015fi, \u015fehit \u00e7ocu\u011fu, gazi, gazi e\u015fi ile gazi \u00e7ocuklar\u0131ndan yakla\u015f\u0131k 3 milyon adaya \u00fccretsiz s\u0131nav ba\u015fvurusu ile s\u0131nav tercihi ve yerle\u015ftirme hizmeti verilmi\u015ftir. Afet b\u00f6lgesinde d\u00f6nemsel olarak ger\u00e7ekle\u015ftirilen \u00fccretsiz s\u0131nav uygulamas\u0131 \u015fehit e\u015fi, \u015fehit \u00e7ocu\u011fu, gazi, gazi e\u015fi ve gazi \u00e7ocuklar\u0131na y\u00f6nelik olarak devam etmektedir.\u201d\n\n\u00d6SYM\u2019nin elektronik s\u0131nav uygulamas\u0131 yap\u0131lan yabanc\u0131 dil ve elektronik s\u0131nav merkezi say\u0131s\u0131n\u0131 art\u0131r\u0131p hizmet a\u011f\u0131n\u0131 geni\u015fletme \u00e7al\u0131\u015fmalar\u0131na da devam etti\u011fini belirten Tekin, \u201cAnkara Esenbo\u011fa e-S\u0131nav Merkezi, ayn\u0131 anda 5 bin aday\u0131n elektronik s\u0131nava girebilece\u011fi kapasitesiyle d\u00fcnyan\u0131n en b\u00fcy\u00fck elektronik s\u0131nav merkezlerinden biridir. \u0130ngilizce, Almanca, Frans\u0131zca, Arap\u00e7a, Rus\u00e7a, Fars\u00e7a, Bulgarca, \u0130spanyolca, \u0130talyanca ve Yunanca s\u0131navlar\u0131 ile birlikte toplamda 10 farkl\u0131 yabanc\u0131 dilde elektronik s\u0131navlar ger\u00e7ekle\u015ftirilmektedir.\u201d diye konu\u015ftu.\n\nTekin, 2023 y\u0131l\u0131nda \u00d6SYM b\u00fcnyesinde yakla\u015f\u0131k 11 milyon aday\u0131n kat\u0131ld\u0131\u011f\u0131 15\u2019i elektronik s\u0131nav olmak \u00fczere 53 s\u0131nav ger\u00e7ekle\u015ftirildi\u011fini, bu s\u0131navlarda engeli veya sa\u011fl\u0131k sorunu olan yakla\u015f\u0131k 32 bin 775 aday\u0131n sa\u011fl\u0131k durumlar\u0131na uygun \u00f6zel ko\u015fullar sa\u011flanarak s\u0131navlara al\u0131nd\u0131\u011f\u0131n\u0131 kaydetti.\n\nYurt D\u0131\u015f\u0131ndan \u00d6\u011frenci Kabul S\u0131nav\u0131\u2019n\u0131n 13 y\u0131l aradan sonra ilk defa T\u00fcrkiye, KKTC, Almanya, Azerbaycan, K\u0131rg\u0131zistan, Kazakistan, \u00d6zbekistan, Afganistan, Tunus ve Suudi Arabistan\u2019da uyguland\u0131\u011f\u0131n\u0131 aktaran Tekin, s\u0131nav\u0131n ikinci uygulamas\u0131n\u0131n ise 12 Kas\u0131m\u2019da 81 il ve KKTC ile 12 \u00fclkede ger\u00e7ekle\u015fti\u011fini belirtti.\n\nTekin, gelecek y\u0131l i\u00e7in Mill\u00ee E\u011fitim Bakanl\u0131\u011f\u0131 b\u00fct\u00e7esine 1 trilyon 90 milyar 229 milyon 668 bin lira tahsis edildi\u011fini kaydetti.\n\nMill\u00ee E\u011fitim Bakanl\u0131\u011f\u0131 b\u00fct\u00e7esinin 2020 y\u0131l\u0131ndan itibaren harcamalar\u0131n program s\u0131n\u0131flamas\u0131na g\u00f6re tasnif edildi\u011fini anlatan Tekin, \u201cHarcama \u00f6nceli\u011fi, geli\u015ftirme konusunda karar al\u0131c\u0131lara kamu hizmet sunumu performans\u0131na ili\u015fkin bilgilerin sa\u011fland\u0131\u011f\u0131 ve bu bilgilerin kaynak tahsisi s\u00fcrecinde sistematik olarak kullan\u0131ld\u0131\u011f\u0131 program b\u00fct\u00e7e \u00e7er\u00e7evesinde haz\u0131rlanmaktad\u0131r.\u201d ifadelerini kulland\u0131.\n\nTekin, 2024 y\u0131l\u0131nda engellilerin toplumsal hayata kat\u0131l\u0131m\u0131 ve \u00f6zel e\u011fitim program\u0131na 56 milyar 922 milyon 916 bin lira, hayat boyu \u00f6\u011frenme program\u0131na 21 milyar 77 milyon 399 bin lira, \u00f6l\u00e7me, se\u00e7me ve yerle\u015ftirme program\u0131na 468 milyon 3 bin lira, orta\u00f6\u011fretim program\u0131na 331 milyar 287 milyon 777 bin lira, temel e\u011fitim program\u0131na 574 milyar 564 milyon 240 bin lira, uluslararas\u0131 e\u011fitim i\u015fbirlikleri ve yurt d\u0131\u015f\u0131 e\u011fitim program\u0131na 11 milyar 300 milyon 859 bin lira, y\u00f6netim ve destek program\u0131na 94 milyar 608 milyon 474 bin lira \u00f6denek ayr\u0131ld\u0131\u011f\u0131n\u0131 bildirdi.\n\nYusuf Tekin, 345 milyar 814 milyon 782 bin liras\u0131 Y\u00d6K, Y\u00d6KAK ve \u00fcniversitelerin b\u00fct\u00e7esi, 4 milyar 692 milyon 832 bin liras\u0131 \u00d6SYM Ba\u015fkanl\u0131\u011f\u0131 b\u00fct\u00e7esi, 132 milyar 990 milyon 126 bin liras\u0131 Y\u00fcksek\u00f6\u011fretim Kredi ve Yurtlar Kurumu b\u00fct\u00e7esi, 19 milyar 709 milyon liras\u0131 ilk\u00f6\u011fretim \u00f6\u011frencilerinin \u00fccretsiz ders kitab\u0131 giderleri, ta\u015f\u0131mal\u0131 ilk\u00f6\u011fretim ve orta\u00f6\u011fretim uygulamas\u0131 kapsam\u0131nda \u00f6\u011fle yeme\u011fi giderleri ve \u00f6zel e\u011fitime ihtiya\u00e7 duyan \u00f6\u011frencilerin ta\u015f\u0131ma giderleri i\u00e7in Sosyal Yard\u0131mla\u015fma ve Dayan\u0131\u015fmay\u0131 Te\u015fvik Fonu\u2019ndan aktar\u0131lacak \u00f6denek, 1 milyar 300 milyon liras\u0131 okullarda kullan\u0131lacak k\u00f6m\u00fcr al\u0131mlar\u0131 i\u00e7in Hazine ve Maliye Bakanl\u0131\u011f\u0131 b\u00fct\u00e7esinde tefrik edilen \u00f6denek, 25 milyar 171 milyon liras\u0131 aday ve \u00e7\u0131raklara \u00f6denecek devlet katk\u0131s\u0131 i\u00e7in \u00c7al\u0131\u015fma ve Sosyal G\u00fcvenlik Bakanl\u0131\u011f\u0131 b\u00fct\u00e7esinde tefrik edilen \u00f6denek olmak \u00fczere e\u011fitim b\u00fct\u00e7esinin 1 trilyon 619 milyar 907 milyon 408 bin lira olarak \u00f6ng\u00f6r\u00fcld\u00fc\u011f\u00fcn\u00fc s\u00f6yledi.\n\nE\u011fitimin, \u00fclkenin yar\u0131n\u0131n\u0131 \u015fekillendiren en \u00f6nemli unsur ve insana dair yap\u0131lacak yat\u0131r\u0131mlar\u0131n en de\u011ferlisi oldu\u011funu vurgulayan Tekin, Milli E\u011fitim Bakanl\u0131\u011f\u0131 2024 y\u0131l\u0131 b\u00fct\u00e7esinin e\u011fitim ailesine, \u00f6\u011fretmenlere, \u00f6\u011frencilere ve velilere hay\u0131rl\u0131 olmas\u0131n\u0131 temenni etti.\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n","created_at":"2023-11-15T04:00:02.000000Z","updated_at":"2023-11-15T04:00:02.000000Z"}